Skal jeg bulke eller cutte? Begynder

Jeg får ofte spørgsmålet: skal jeg bulke eller cutte? Det kan være svært at vurdere hvilken strategi, som vil fungere bedst for at nå dit mål - i denne video prøver jeg at give dig svaret.

Tags:

Svaret på om du skal tabe dig eller tage på først, er selvfølgelig individuelt og afhænger af en lang række faktorer, men her får du en række råd, som du kan bruge til at træffe en beslutning.

Især som ny går mange op i hvorvidt de de skal bulke (tage på) eller cutte (tabe sig). Den vigtigste pointe her er, at det helt og holdent afhænger af hvad du har lyst til. Det er måske ikke det svar, som du er ude efter, men det er vigtigt, at du mærker efter og ikke lader andre tage beslutninger for dig.

Med det sagt, er der selvfølgelig ting, som kan påvirke dit valg og guide dig i din beslutning. Eksempelvis bør dit mål og din nuværende kropssammensætning - altså din kropsvægt, fedtprocent, muskelmasse mv. - påvirke din beslutning.

Hvis du har en lav fedtprocent, så bulk op først og omvendt har du en høj fedtprocent, så cut ned først. Det er vigtigt, at du ikke cutter ned før du har noget muskelmasse at "cutte frem". Men vær tålmodig og brug god tid på det, hvilket kaldes lean cut og bulk.

Du kan tabe fedt og opbygge muskler samtidig

Præmissen for spørgsmålet om hvorvidt, du bør bulke eller cutte er ofte, at du ikke kan tabe fedt og opbygge muskler samtidig. Det er ganske enkelt ikke sandt. Der er tonsvis af eksempler på folk, der har gjort netop det, både anekdotisk, men også i litteraturen [1].

Hvis du er relativt ny til styrketræning, og bare gerne vil have større muskler, så bør du ikke overtænke hvor meget eller lidt du skal spise. Det er en god idé, at du prøver at få tilstrækkeligt med kalorier, så du ikke er i et kalorieunderskud og får tilstrækkeligt med protein.

Omvendt, hvis du gerne vil tabe fedt og opbygge muskler samtidig, så kan det være en god idé at være i et lille kalorieunderskud dagligt eller spise efter dit ligevægtsindtag. Det afhænger i særdeleshed af hvor meget du gerne vil tabe. Hvis du kun er ude efter at tabe “de magiske 5 kilo”, så vil jeg anbefale dig at se hvad der sker hvis du er konsekvent med din træning, og dit proteinindtag.

Hvis du gerne vil gennemgå et større vægttab, så er det nødvendigt at forsøge at spise i et kalorieunderskud. Her er en artikel, som kan hjælpe dig med at gøre dette på en mere intuitiv måde.

Den avancerede

Hvis du har mange gode træningsår under bæltet, så har du muligvis ikke fået det svar du ledte efter. Hvis du befinder dig i en position, hvor du føler, at du ikke længere har muligheden for at opbygge muskler og tabe fedt samtidig (eller nærmere, at den proces tager for lang tid), så kan du overveje hvilken af de to strategier som du vil bruge.

Her er to helt centrale spørgsmål som du bør stille dig selv.

De to vigtigste spørgsmål

De to centrale spørgsmål, du skal stille dig selv er:

  1. Hvor mange kg vil du gerne smide eller tage på?
  2. Hvornår vil du være i topform?

Hvis du vil tabe 7 kg og det skal ske med cirka 500 gram om ugen, vil det tage cirka 14 uger og hvis du vil være i god form den 1. juni, skal du altså blot regne bagud og dermed starte midt i februar.

I starten taber du også noget væske, men start alligevel lidt tidligere end du umiddelbart regner med, så du ikke skal være i for stort underskud og dermed vil miste for meget muskelmasse i forhold til fedt.

Opsummering om cut og bulk

Det er kun dig selv, som kan svare på spørgsmålet, ikke din nabo, ikke din mor (selvom du selvfølgelig altid skal respektere hendes mening) og heller ikke jeg.

Du bør i første omgang overveje, om det overhovedet er nødvendigt for dig, at bulke eller cutte. Hvis du vurderer, at det er nødvendigt, så bør du prøve at estimere tiden til dit mål og en eventuel målvægt, fedtprocent eller muskelmasse.

Referencer

[1] Demling, R. H., & DeSanti, L. (2000). Effect of a hypocaloric diet, increased protein intake and resistance training on lean mass gains and fat mass loss in overweight police officers. Annals of Nutrition and Metabolism, 44(1), 21-29.

Danni Hvidtfeldts billede

Hej, jeg er Danni Hvidtfeldt

Danni Hvidtfeldts billede
Jeg er uddannet cand. scient. i klinisk ernæring fra Københavns Universitet (KU) og klinisk diætist fra Professionshøjskolen Metropol i København (Ernærings- og sundhedsuddannelse i 2012). I løbet af min studietid blandt andet på SCIENCE på Frederiksberg har jeg taget uddannelsen til fitnessin... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil optimere din løfteteknik.

Læs mere om bogen her

Maxer ApS | Eskildsgade 5, 3 | 1657 København V | info@maxer.dk | +45 2422 4943 | CVR: 36685026