Skal jeg bulke eller cutte? Begynder

Jeg får ofte spørgsmålet: skal jeg bulke eller cutte? Det kan være svært at vurdere hvilken strategi, som vil fungere bedst for at nå dit mål - i denne video prøver jeg at give dig svaret.

Tags:

Svaret er selvfølgelig individuelt og afhænger af en lang række faktorer, men her får du en række råd, som du kan bruge til at træffe en beslutning.

Især som ny går mange op i hvorvidt de de skal bulke (tage på) eller cutte (tabe sig). Den vigtigste pointe her er, at det helt og holdent afhænger af din nuværende kropssammensætning - altså din kropsvægt, fedtprocent, muskelmasse mv. og dit mål.

Hvis du er tynd, så bulk op først og omvendt er du tyk, så cut ned først. Det er vigtigt, at du ikke cutter ned før du har noget muskelmasse at "cutte frem". Men vær tålmodig og brug lang tid.

De to vigtigste spørgsmål

De to centrale spørgsmål, du skal stille dig selv er:

  • Hvor mange kg vil du gerne smide?
  • Hvornår vil du være i god form?

Hvis du vil tabe 7 kg og det skal ske med cirka 500 gram om ugen, vil det tage cirka 14 uger og hvis du vil være i god form den 1. juni, skal du altså blot regne bagud og dermed starte midt i februar.

I starten taber du også noget væske, men start alligevel lidt tidligere end du umiddelbart regner med er nok, så du ikke skal være i for stort underskud og dermed vil miste for meget muskelmasse i forhold til fedt.

Danni Hvidtfeldts billede

Hej, jeg er Danni Hvidtfeldt

Danni Hvidtfeldts billede
Jeg er uddannet klinisk diætist (i daglige tale "diætist) fra Professionshøjskolen Metropols Ernærings- og sundhedsuddannelse i 2012. Lige nu læser jeg videre på overbygningen cand. scient. klinisk ernæring, der har til huse på SCIENCE på Frederiksberg. Udover studierne er jeg uddannet fit... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her

Maxer ApS | Eskildsgade 5, 3 | 1657 København V | info@maxer.dk | +45 2422 4943 | CVR: 36685026