Bare gør noget Let øvet

Der hersker en udbredt overbevisning om at mere er bedre - specielt indenfor sundhed, træning og kost. Den tilgang mener jeg kan være både skadelig og kontraproduktiv - og derfor vil jeg give et bud på hvad du kan gøre i stedet for.

Mange har en tendens til at ville gøre det hele på en gang eller gøre meget af noget når de skal i gang med noget nyt. “Mere er bedre"-tankegang bliver ofte til en “alt eller intet"-tankegang - og det bliver et problem for mange.

Fx hvis du skal i gang med at træne og bestemmer dig for at træne seks gange om ugen - for ellers kan det være ligemeget. Eller at du skal styrketræne fire gange om ugen og lave cardio to gange om ugen. Ideen går ud på at gøre mest mulig, så du får bedst mulig resultater.

Du har måske endda læst adskillige artikler på nettet eller snakket med en personlig træner og derigennem fået indtryk af hvad der er "optimalt" ud fra et fagligt perspektiv. Men hvad hjælper det, hvis det ikke passer på din hverdag?

Et træningsprogram skal tilpasses til din hverdag - ikke omvendt.

Den negative konsekvens af “mere er bedre"-tankegangen

De negative konsekvenser af at tænke at “jo mere, jo bedre” eller at have en “alt eller intet"-tankegang går typisk i en af to mulige retninger.

  1. At du slet ikke får gjort det, du gerne ville fordi det bliver for uoverskueligt at i det hele taget komme i gang med projektet fordi du har sat barren og forventningerne enormt højt.
  2. At du kommer i gang og kører hårdt på i en kort periode (typisk under 3 måneder), men så dropper du det igen fordi det er for urealistisk at fastholde i din hverdag fordi det kræver for meget fx tid og energi.

Hvad kan du gøre i stedet?

Jeg kan bestemt også selv komme til at have denne tankegang. Den er nemlig ganske almindelig for os som mennesker i det optimerende samfund, som vi lever i.

En af de måder jeg forhindrer mig selv til at komme for langt ud af denne tangent og dermed ikke får gjort det jeg ønsker er, at sætte barren og forventningerne ned.

Det kan måske virke kontraintuitivt at sætte barren eller forventningerne lavere, når du er opdraget af samfundets narrativ om at vi skal “shoot for the stars”, sigte rigtig højt, have høje ambitioner og gøre det bedste vi overhovedet kan presse os selv til.

Men sandheden er at du kan vende denne tankegang og bruge den til din fordel - og måske endda få gjort mere end du ellers ville på lang sigt. At have lavere forventningerne betyder nemlig ikke at du skal have lave ambitioner - hvilket jeg kommer tilbage til senere.

Nogle gange skal du ikke overtænke - nogle gange skal du bare træne.

Hvis du sætter dine forventninger ned fx at du skal komme afsted til træning en gang om ugen, så er sandsynligheden for at du oplever succes eksponentielt meget større end hvis dit succesparameter for træning er at komme afsted fire eller seks gange om ugen.

Hvis du med sikkerhed ved at du godt kan træne fire eller seks gange om ugen - og det er det du gerne vil - så kan du selvfølgelig gøre det. Men hvis det handler om at komme i gang med træningen eller i højere grad kunne fastholde den, vil det gavne dig langt mere at sætte forventningerne lavt.

At bryde opgaven ned i små dele

Du kan også dele dine forestående projekter op i virkelig små dele fx at du bestemmer dig for at gå ned i træningscenteret og bare lave ét sæt eller én øvelse - og så er dét dit succesparameter.

Præcis dét gør jeg engang imellem selv, når jeg ikke føler en særlig motivation for at komme afsted til træning. I de situationer bestemmer jeg mig på forhånd for at jeg kan gå ned og lave opvarmningen - og hvis jeg ikke føler for mere, så kan jeg gå hjem bagefter.

På den måde øger jeg sandsynligheden for succes uanset om jeg kun laver opvarmningen eller fortsætter med at træne, som det for mig sker i 90% af tilfældene, når jeg alligevel er igang og derfor laver mere end planlagt.

For mange hedder historien nærmere noget i retning af at "hvis ikke jeg træner i 1 time og laver hele mit program, så kan det også være ligemeget i dag" - og så bliver resultatet at du slet ikke får trænet.

Når du oplever succes og ender med at fortsætte alligevel, bliver det en selvforstærkende proces. Du kan også overføre dette princip til andre områder i dit liv fx til arbejdsopgaver, som du kan dele op i små dele og succesparametre. For mig kan det være så småt som at “I dag skal jeg skrive to sætninger.”

Det, der næsten altid sker er at jeg skriver mere - fordi jeg har brudt barrieren mod at komme i gang.

I virkeligheden er denne tankegang et slags lifehack til at få lavet mere - simpelthen fordi du sætter dig selv fri fra bekymringer og forventninger til dig selv om at du skal præstere en hel masse. Faktisk kan du komme til at overpræstere en lille smule hver gang du overgår den lave bar - og dét er faktisk en rar følelse at have.

Du kan med fordel overveje hvorfor du gør som du gør.

Princippet om at bare gøre noget

I Morten Elsøes og min bog “Slut med forbudt” skrev vi om denne metode, dog uden at give den et navn. Forfatteren Mark Manson, der har skrevet bogen “The subtle art of not giving a fuck”, kalder det “just do something-princippet”.

Uanset hvor lille en ting, du beslutter dig for, vil du sandsynligvis gøre mere fordi handlingen i at skulle gøre bare en lille smule er så meget nemmere at overskue end at skulle sætte sig for at gøre det hele på en gang.

Du vil også kunne gøre det med langt mindre stress fordi du ikke har sat forventningerne til dig selv så højt. Og alligevel bliver slutproduktet ofte bedre.

“Just do something” Mark Manson

Smid overbevisningen om at “mere er bedre” ud

Det allervigtigste du kan gøre er at komme af med de forhindrende overbevisninger om at mere er bedre, at du skal have tårnhøje ambitioner og forventninger til dig selv før det er godt nok.

For i virkeligheden spænder det mere ben end det gør gavn.

Det er en falsk dikotomi at tro at lave forventninger er det samme som lave ambitioner. Du kan sagtens have lave forventninger eller sætte barren lavt og samtidig have høje ambitioner og præstere godt. Det er vigtigt at huske at de to ting ikke udelukker hinanden.

Hvis du er bange for at ikke gøre det godt nok, kan du prøve det af og se hvad, der sker over en periode.

Du kan sagtens gøre det godt og præstere bedre end du plejer samtidig med at du har lave forventninger.

Som med så mange ting i livet er svaret og løsningen individuel. Nogle mennesker trives godt med at have høje forventninger og ambitioner. Og så behøver du naturligvis ikke ændre noget.

Men hvis dine høje forventninger resulterer i en sort/hvid tankegang, hvor du ofte tænker at "det kan være ligemeget", så vil du sandsynligvis blive rigtig glad for ideen bag denne artikel.

Det vigtigste er at se på hvordan din tilgang kommer til udtryk i praksis i dit liv. Hvis du gentagne gange oplever at de høje ambitioner og forventninger spænder ben for dig eller din præstation - og det ender med at stresse over det du skal eller burde lave, så bliver det kontraproduktivt - og så er det måske på tide at prøve en anden tilgang.

Referencer

Manson, M. (2016). The Subtle Art of Not Giving a F* ck: A Counterintuitive Approach to Living a Good Life. Macmillan Publishers Aus.

Morten Svanes billede

Hej, jeg er Morten Svane

Morten Svanes billede
Hej, jeg hedder Morten Svane. Jeg har i mange år været en del af den danske sundheds- og træningsverden, hvor jeg har deltaget i den offentlige debat. Jeg har i mange år selv gået enormt meget op i træning, krop og kost - og også brugt utallige timer i træningscenteret med vægte i hænderne og i k... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her

Maxer ApS | Eskildsgade 5, 3 | 1657 København V | info@maxer.dk | +45 2422 4943 | CVR: 36685026