Sådan vælger du det rigtige træningsprogram Begynder

En af de ting, som der bliver søgt og spurgt mest efter, er træningsprogrammer. Styrketræning behøver ikke være kompliceret, men både som ny, der gerne vil igang og som øvet, der har brug for inspiration, så er programmet en stor del af træningen. Skal det være fullbody, 2-split, 3-split eller noget fjerde? Hvor mange øvelser, sæt og gentagelser er nødvendige for at få de resultater, man ønsker? Her har jeg samlet nogle programmer til en lille oversigt, så du kan få inspiration til opbygningen af dit eget program.
Det kan være svært at vælge det rigtige træningsprogram til styrketræning, få tips her.

For at give dig mest muligt overblik, er denne artikel ganske kort og henviser blot til de programmer, som kan være relevant for dig.

3 eller færre ugentlige træninger

For dig, som træner 3 eller færre gange om ugen, er det en god idé at komme hele kroppen igennem med hver træning. Til det formål er et klassisk fullbody program en glimrende løsning:
Fullbody træningsprogram

Ikke klar til frie vægte

For dig, der endnu ikke føler dig klar til frie vægte, er maskinerne det rette for dig:
Styrketræning i maskiner

4-6 ugentlige træninger

Til dig, som træner med så stor frekvens, er der mange muligheder. Kun fantasien sætter grænsen - hent inspiration i disse fem forslag:
2-split fordelt på træk og pres
2-split fordelt på overkrop og underkrop
3-split træningsprogram
4-split træningsprogram
5-split træningsprogram

Styrketræning for kvinder

Selvom de samme guidelines gælder for mænd og kvinder, så kan fokus for muskelgrupperne være forskelligt. Denne artikel tager fat i de 10 mest almindelige myter om kvinder og styrketræning - og foreslår to programmer målrettet kvinder - et fullbody og et 2-split.
Træningsprogram for kvinder

Progression og sammensætninger

Uanset hvilket træningsprogram, du vælger at følge, er det essentielt for dine resultater - især på lang sigt - at du indarbejder progression i dit træningsprogram.

Du kan også vælge at kombinere de forskellige træningsprogrammer, så de i højere grad passer til din hverdag og målsætninger.

Jacob Beermanns billede

Hej, jeg er Jacob Beermann

Jacob Beermanns billede
Jeg hjælper mine klienter med at opnå deres mål på en sikker og motiverende måde. Mange af mine klienter ønsker at få bedre teknik, blive stærkere eller smertefri - og det er i høj grad min spidskompetence. Uanset om du træner i det lokale træningscenter fordi du synes det er sjovt, om du kon... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her