Lean bulk og cut Let øvet

Mange ender med at bruge alt for lang tid på at tabe fedt fordi de overdriver deres bulking-fase, men er det nødvendigt?

Tags:

I træningsverdenen arbejdes der i høj grad ud fra to forskellige perioder hvad angår kropsvægten, nemlig bulk og cut. Det er to simple og meget brugte begreber, men jeg synes alligevel, at de til tider bliver overfortolket og misforstået.

Bulk - vægtøgning

Dette begreb dækker over at du indtager flere kalorier end du forbrænder, altså er du i kalorieoverskud og vil dermed tage på. Denne (forhåbentligt tilsigtede) vægtøgning vil bestå af både fedtmasse og muskelmasse i forskellig fordeling afhængigt af dine gener, nuværende fedtprocent, fysiske aktivitet, kostens kvalitet og mange andre faktorer. Du kan altså ikke undgå at tage noget fedt på, men du kan gøre en hel del for at minimere "skaden".

Cut - vægttab

Denne periode dækker over at du spiser færre kalorier end du forbrænder, altså et kalorieunderskud, som betyder, at du taber dig. På samme måde som for bulk, vil du tabe både fedtmasse og muskelmasse i forskellig fordeling afhængigt af mange af de samme faktorer. I denne fase handler det naturligvis om at bibeholde mest muligt muskelmasse mens fedtet bliver "sneget af" i et roligt tempo.

Hastighed af vægtændringer

Den måske vigtigste faktor for hvor stor en procentuel fordeling af hhv. dit vægttab og vægtøgning, som vil være fedtmasse eller muskelmasse, er hastigheden af din vægtændring. For at have den bedst mulige fordeling, anbefales det at være tålmodig og højst ligge 200-500 kcal over/under dit ligevægtsindtag.

Ulemperne ved at have for stort kalorieoverskud er, at du tager en større procentuel mængde fedt på, som dermed gør dig både tykkere, men samtidig også betyder, at du skal bruge længere tid på at cutte. Jo længere tid, man ligger i overskud eller underskud, desto dårligere bliver kroppen faktisk til at bygge muskelmasse eller forbrænde fedt, så det er en god idé at skifte mellem bulk i et moderat tempo og cut i et moderat tempo - ingen af perioderne alt for for længe af gangen.

Denne fremgangsmåde passer godt med det populære begreb lean bulk, som jeg egentlig synes er lidt overflødigt eftersom du altid bør bulke og cutte i et roligt tempo for at få mest muligt ud af begge faser uden at tabe unødigt meget muskelmasse eller tage for meget fedt på.

Danni Hvidtfeldts billede

Hej, jeg er Danni Hvidtfeldt

Danni Hvidtfeldts billede
Jeg er uddannet klinisk diætist (i daglige tale "diætist) fra Professionshøjskolen Metropols Ernærings- og sundhedsuddannelse i 2012. Lige nu læser jeg videre på overbygningen cand. scient. klinisk ernæring, der har til huse på SCIENCE på Frederiksberg. Udover studierne er jeg uddannet fit... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her