Bundstyrke i dødløft Let øvet

Det svageste punkt i dødløft er meget forskelligt og individuelt bestemt ud fra kropsbygning og muskelstyrke. I denne video giver jeg dig gode tips til at forbedre bunden af din dødløft.

I sumo dødløft ses det oftest er man svagest i bunden. Det kan også være tilfældet i konventionel dødløft, men det er ikke lige så udbredt.

Sådan forbedrer du bundstyrken

Der er to umiddelbare måder at forbedre din bundstyrke på: gennem teknik eller styrke/muskelmasse. Det vil give dig mere fart fra bunden, bedre vinkler og dermed et bedre løft.

Fælles for begge varianter, altså sumo og konventionel, gælder det, at startpositionen er afgørende for bundstyrken samt at du skal trykke 100% når du løfter. I sumo dødløft skal du fokusere på at åbne op i hoften ved at presse knæene ud, at have ryggen ret og holde disse vinkler, når du trykker. I konventionel dødløft skal du fokusere på at have ret ryg og skulderbladene over stangen.

Øvelser for øget bundstyrke

Øvelsesmæssigt kan dødløft stående på box (forlænget range of motion), box/pause squat med din dødløft-stand, glute ham raise, reverse hyperextension og reverse bands være særdeles gavnlige til at forbedre din svaghed i bunden.

Et helt andet aspekt, som kan skabe problemer i dødløften er, at du har stangen for tæt på dig og derfor skraber op ad skinnebenet.

Jacob Beermanns billede

Hej, jeg er Jacob Beermann

Jacob Beermanns billede
Jeg hjælper mine klienter med at opnå deres mål på en sikker og motiverende måde. Mange af mine klienter ønsker at få bedre teknik, blive stærkere eller smertefri - og det er i høj grad min spidskompetence. Uanset om du træner i det lokale træningscenter fordi du synes det er sjovt, om du kon... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her