Reverse hyperextension Let øvet

Reverse hyperextension er som navnet antyder en omvendt version af den normale hyperextension. Det betyder altså at overkroppen er fastlåst og benene bevæger sig, hvilket giver en række fordele.

Med reverse hyperextension kan du træne bagkæden særdeles effektivt. Især lænd, baller og baglår bliver ramt rigtig godt. Dette giver dig både mulighed for at udligne ubalancer opbygget fra squat og dødløft, men også øge styrken, så du kan forbedre netop disse øvelser.

Både til genoptræning og styrke

Du kan både bruge reverse hyperextension til genoptræning og styrkeopbygning. Til genoptræning vil man typisk anvende en høj rep-range på 15-20 gentagelser med en relativt let vægt, hvorimod man med styrke for øje kan presse intensiteten op (antallet af kg) og antallet af gentagelser ned til 5-8.

Det kan ikke anbefales at køre under 5 gentagelser i øvelsen, da teknikken vil lide under det og forringe resultaterne samt skadespotentialet vil stige unødigt.

Dekompression af ryggen

Udover styrkeopbygningen og muligheden for genoptræning, har øvelsen den fordel, at den dekomprimerer lænderegionen, og giver et godt stræk på dette område.

Det kan være med til at løsne op for spændinger og giver dermed bedre mobilitet. Låsninger i ryggen kan skabe muskelspændinger og dårlige bevægemønstre, hvilket kan have store konsekvenser for din træning.

Jacob Beermanns billede

Hej, jeg er Jacob Beermann

Jacob Beermanns billede
Jeg hjælper mine kunder med at opnå deres mål på en sikker og motiverende måde. Mange af mine kunder ønsker at få bedre teknik eller blive stærkere - og det er i høj grad min spidskompetence. Uanset om du træner i det lokale træningscenter fordi du synes det er sjovt, om du konkurrerer i styr... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her