Kombinationsøvelser Meget øvet

Ideen med kombinerede øvelser er, at du tager en øvelse og sætter den sammen med en anden øvelse, som du er stærkere i - og får det bedste fra begge.

Tags:

Tanken er at du kombinerer to øvelser, så du kan overloade den ene del af bevægelsen og dermed bruge det som en udmattelsesmetode.

Fordelen ved kombinationsøvelser

Du løfter koncentrisk (pres eller træk) i den stærke øvelse og excentrisk (sænke) i den svage øvelse. Eksempelvis bænkpres på vej op (koncentrisk) og flyes (excentrisk) på vej ned. På den måde kan du opnå større styrke, stabilitet og udmattelsesgrad i de muskelgrupper, du træner.

Den koncentriske fase bør være eksplosiv og den excentrisk fase langsom og kontrolleret. I det følgende vil jeg give dig nogle eksempler på kombinationer. Det er vigtigt, at du vælger en vægt, som er tung i den svage øvelse.

På grund af overloadet, kan det være en god måde at bryde plateauer på og tage din træning til næste niveau.

Gode kombinationsøvelser

Den første kombination er push press og military press. Du laver push press på vej op og sænker derefter stangen langsomt som i military press.

Det andet eksempel er frivend/clean og reverse grip barbell curl. Det er en effektiv måde at træne både greb og biceps. Husk at holde albuerne ind til siden.

Den tredje kombinationsøvelse er smalt bænkpres og fransk pres. Her får du en øvelse for muskelmasse og styrke i triceps, men også en øvelse, som kan være en del af genoptræningen ved irritationer i albuen.

Min fjerde anbefaling er bænkpres med håndvægt og flyes. Her har du mulighed for at opnå høj udmattelse i brystet, solide doms og en god måde at tilføje brysttræningen lidt ekstra.

Den femte og sidste kombination er zottman curls. Det er i sig selv en kombination af curls og reverse grip curls. En god træning af biceps og underarmene. Husk at holde albuerne ind til siden.

Har du nogle ideer til andre kombinationer? Så skriv dem herunder.

Poul Haacker er uddannet fysioterapeut og har arbejdet med personlig træning i mange år.

Hej, jeg er Poul Haacker

Poul Haacker er uddannet fysioterapeut og har arbejdet med personlig træning i mange år.
I 2013 blev jeg færdig som fysioterapeut fra Lunds Universitet i Sverige. Fysioterapien hjælper mig til at tilføje nye vinkler på det arbejde, jeg startede i 1999, da jeg begyndte i fitnessbranchen. Siden 2001 har jeg trænet alt fra motionister til elite-atleter inden for mange forskellige idrætsgre... Læs mere