Fransk pres Let øvet

I denne video vil jeg fortælle dig om en særdeles effektiv isolationsøvelse til triceps som hedder fransk pres.

Tags:

Efter at have lavet endeløse sæt af smalt bænkpres og triceps pushdown, kan det være dejligt med noget variation i træningen. Men variation er ikke i sig selv nok til at jeg vil anbefale dig en øvelse, den skal naturligvis også være god - og her er fransk pres en yderst effektiv tricepsøvelse.

Hvilken del af triceps?

Afhængigt af hvordan du udfører dine franske pres, vil du kunne rykke stresset lidt mellem tripces' tre hoveder. Hvis du kører stangen ned over hovedet, vil fokus være på det lange tricepshoved. Hvis du kører til panden, vil fokus rykke sig til det mediale og laterale tricepshoved.

Sådan laver du fransk pres

Først og fremmest er det vigtigt at du holder albuerne stabile og inde, når du kører øvelsen. Personligt foretrækker jeg EZ-stangen og vil anbefale dig at bruge et greb lidt smallere end skulderbredde og en belastning, som tillader dig at lave 5-10 gentagelser. Dvs. som udgangspunkt bør du ikke køre vanvittigt tungt (1-3) eller meget let (15+) - men det afhænger naturligvis af dit mål med træningen.

Husk basisøvelserne

På samme måde som med pushdowns, biceps curl og andre mindre øvelser, er fransk pres et supplement til den større samlede mængde træning, du akkumulerer gennem basisøvelser som bænkpres og military press (når vi taler overkrop). Men det gør ikke øvelsen ubetydelig. Den skal blot benyttes i den rette sammenhæng.

Jacob Beermanns billede

Hej, jeg er Jacob Beermann

Jacob Beermanns billede
Jeg hjælper mine kunder med at opnå deres mål på en sikker og motiverende måde. Mange af mine kunder ønsker at få bedre teknik eller blive stærkere - og det er i høj grad min spidskompetence. Uanset om du træner i det lokale træningscenter fordi du synes det er sjovt, om du konkurrerer i styr... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her