Zercher squat Let øvet

Zercher squat er en god hjælpeøvelse til almindelig squat. Det er en atypisk variant, hvor især din core udfordres ekstra.

Tags:

Den kan hjælpe dig med at øge din styrke i benene og bagkæden samt forbedre din teknik i squat. Dens hovedfokus er på coren, da bevægelsen tvinger dig fremad og du dermed skal arbejde ekstra meget på at holde dig oprejst.

Teknik i zercher squat

Stangen placeres på indersiden af albuen med bøjede arme. Du kan eventuelt putte en squat-pude eller et håndklæde på stangen for at gøre stangen mere behagelig. At du placerer stangen foran sig istedet for på ryggen, betyder at tyngdepunktet bliver rykket fremad. Dét sætter fokus på din core og gør det til en udfordring at holde brystet oppe, hagen inde og ryggen ret.

Dette skal sammenholdes med at det i starten kan føles svært at trække vejret naturligt, da du spænder utroligt meget op under udførslen. Men når du har prøvet denne squat-variant et par gange, vil du kunne mærke, hvordan den presser din stabilitet og giver dig mulighed for at arbejde med dit opspænd i squat.

Jacob Beermanns billede

Hej, jeg er Jacob Beermann

Jacob Beermanns billede
Jeg hjælper mine kunder med at opnå deres mål på en sikker og motiverende måde. Mange af mine kunder ønsker at få bedre teknik eller blive stærkere - og det er i høj grad min spidskompetence. Uanset om du træner i det lokale træningscenter fordi du synes det er sjovt, om du konkurrerer i styr... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her