Krydsspænd i squat Meget øvet

I denne video får du et teknisk tip, som kan gøre din squat mere stabil og stærkere ved to simple fokuspunkter, som hænger sammen.

Mange tænker ikke over hvor avanceret et squat egentlig er. Der er så uendeligt mange tekniske fokuspunkter, du kan forbedre, at du næsten ikke bør tænke på det.

Sådan laver du krydsspænd

Du skal trække stangen ned i ryggen, hvilket vil skabe spænding i lattisimus dorsi (den brede rygmuskel), som spænder på kryds og aktiveres sammen med den modsatte ballemuskel. Det betyder, at du får et krydsspænd henover ryggen, som stabiliserer i vrid, rotation og altså kan udnyttes i din squat, hvis du trækker ned i stangen og presser knæene ud.

Det er med andre ord en bevægelse, som du skal lave aktivt for at kunne stabilisere. Tilgengæld vil du kunne få meget ud af det, når du lærer at gøre det rigtigt - både hvad angår performance, men også minimeret skadesrisiko.

Prøv også at se nærmere på krydsspænd i bænkpres.

Poul Haackers billede

Hej, jeg er Poul Haacker

Poul Haackers billede
I 2013 blev jeg færdig som fysioterapeut. Fysioterapien hjælper mig at tilføje nye vinkler på det arbejde, jeg startede i 1999, da jeg begyndte i fitnessbranchen. Siden 2001 har jeg trænet alt fra motionister til elite-atleter inden for mange forskellige idrætsgrene som personlig træner. Og jeg h... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her