Skær ned på sukkeret? Begynder

En sund og varieret kost er vigtig for både sundhed og vægttab. Indtaget af sukker er isoleret set ikke lige så vigtigt som dit samlede indtag af kalorier.

Sukker bliver ofte udskældt for at have en magisk negativ effekt i sig selv, men ligesom med alt andet handler det altid om mængder.

Det er ikke alt sukker, som du nødvendigvis lægger mærke til at du indtager, da det kan forekomme ”skjult” i mange fødevarer.

1 af de 10 officielle kostråd hedder spis mindre sukker, da 6 ud af 10 børn og 4 ud af 10 voksne får for meget sukker. Det er med andre ord ganske almindeligt at indtage for meget sukker.

Af det sukkerindtag kommer mere end 80% fra slik, is, kager og sodavand. Morgenmadsprodukter og syrnede mælkeprodukter som frugtyoghurt er andre eksempler på klassiske produkter med tilsat sukker.

Og et for højt indtag af sukker er typisk forbundet med et for højt indtag af kalorier, hvilket leder til overvægt og typisk mindre fysisk aktivitet. Dét er mere problematisk end sukkeret i sig selv.

Det er mængden som tæller

Sukker er i sig selv, og i små mængder, ikke skadeligt. Problemet opstår, når sukkerindtaget bliver for højt, og er det gennem længere tid.

Sukker, der er et kulhydrat, indeholder i sig selv ingen vitaminer, mineraler, fibre eller andet godt for kroppen. Hvis du indtager meget sukker, vil det ofte medføre nedsat indtag af andre og vigtigere næringsstoffer og det er heri ligger et potentielt problem foruden overindtaget af kalorier.

Sukkeret er ofte skjult

Sukker kan let bidrage med mange kalorier i kosten, da det er let at ”skjule” i madvarer og snacks. Mange morgenmadsprodukter indeholder en del sukker, selvom de også kan indeholde f. eks. store mængder kostfibre.

Snacks, der målrettes mod børn som Danomino, Kinder Mælkesnitte mv. indeholder også betragtelige mængder sukker. Hvis resten af ens kost er sund og varieret, vil der sandsynligvis ikke været noget problem i at indtage en sukkerholdig snack ind imellem, bare du er opmærksom på det høje sukkerindhold.

At der er meget sukker i en fødevare, er sjældent noget en producent reklamerer tydeligt med og det kan få store konsekvenser. Et kronisk højt indtag af sukker, vil udover problematikken i forhold til vægttab og sundhed, øge risikoen for udvikling af diabetes (særligt type 2).

Du skal have lidt sukker

Det anbefales at tilsat sukker udgør max 10% af det daglige energiindtag. I gennemsnit vil det svare til 70 gram om dagen for mænd, 60 gram for kvinder og 40-50 gram for børn.

Det er vigtigt at pointere at dette er anbefalede max-grænser, og ikke mængder, der anbefales at stræbe efter. Til reference er der i en almindelig dåsesodavand (33 cl) over 30 gram sukker.

Referencer

Te Morenga, L., Mallard, S., & Mann, J. (2013). Dietary sugars and body weight: systematic review and meta-analyses of randomised controlled trials and cohort studies. Bmj, 346, e7492.

Sartorius, K., Sartorius, B., Madiba, T. E., & Stefan, C. (2018). Does high-carbohydrate intake lead to increased risk of obesity? A systematic review and meta-analysis. BMJ open, 8(2), e018449.

Churuangsuk, C., Kherouf, M., Combet, E., & Lean, M. (2018). Low‐carbohydrate diets for overweight and obesity: a systematic review of the systematic reviews. Obesity reviews, 19(12), 1700-1718.

Horton, T. J., Drougas, H., Brachey, A., Reed, G. W., Peters, J. C., & Hill, J. O. (1995). Fat and carbohydrate overfeeding in humans: different effects on energy storage. The American journal of clinical nutrition, 62(1), 19-29.

Danni Hvidtfeldts billede

Hej, jeg er Danni Hvidtfeldt

Danni Hvidtfeldts billede
Jeg er uddannet cand. scient. i klinisk ernæring fra Københavns Universitet (KU) og klinisk diætist fra Professionshøjskolen Metropol i København (Ernærings- og sundhedsuddannelse i 2012). I løbet af min studietid blandt andet på SCIENCE på Frederiksberg har jeg taget uddannelsen til fitnessin... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil optimere din løfteteknik.

Læs mere om bogen her

Maxer ApS | Eskildsgade 5, 3 | 1657 København V | info@maxer.dk | +45 2422 4943 | CVR: 36685026