Glykæmisk indeks Let øvet

Glykæmisk indeks (GI) er indikator for hvor stor påvirkning en given fødevare har på dit blodsukker.

Tags:

Det er oprindeligt udviklet til diabetikere, så de bedre kan kontrollere deres blodsukker og dermed administrere eventuelle insulinindsprøjtninger, men kan det også bruges af raske mennesker i forbindelse med træning?

Det korte svar er ja. Tallet fortæller nemlig hvor meget dit blodsukker stiger, hvis du spiser 50 gram kulhydrat af en given fødevare relativt set til 50 gram glukose, som udgør indeks 100 på GI. Når GI for en fødevare er over 70 er det højt, det er lavt under 55 og mellem 55-70 er et medium-område.

GI afhænger af flere faktorer

Typen af kulhydrat har stor effekt på GI-tallet. Komplekse kulhydrater har lavere glykæmisk indeks, da det tager længere tid for kroppen at fordøje dem og dermed få sukkeret ud i blodet. Et højt indhold af fedt vil også sænke GI - og disse ting er vigtige at vide fordi jo større stigningen er i blodsukkeret, jo mere insulin skal kroppen producere.

Glykæmisk indeks fortæller dog ikke noget om sammensætningen af makronæringsstoffer i fødevaren eller hele måltider for den sags skyld, så husk at se på flere faktorer end blot GI. Nogle studier tyder dog på at fokus på fødevarer med lav GI kan give og fastholde vægttab.

Glykæmisk load

En sidste vigtig faktor er det såkalde glykæmisk load, som man finder ved at gange tallet for det glykæmiske indeks med den tilgængelige mængde af kulhydrat i fødevaren og dividerer med 100. På den måde finder man den relevante mængde kulhydrat i forhold til de givne fødevarer. Du kan bruge begge begreber i din planlægning, men husk de blot bør udgøre ét værktøj.

Danni Hvidtfeldts billede

Hej, jeg er Danni Hvidtfeldt

Danni Hvidtfeldts billede
Jeg er uddannet klinisk diætist (i daglige tale "diætist) fra Professionshøjskolen Metropols Ernærings- og sundhedsuddannelse i 2012. Lige nu læser jeg videre på overbygningen cand. scient. klinisk ernæring, der har til huse på SCIENCE på Frederiksberg. Udover studierne er jeg uddannet fit... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her