Glykæmisk indeks Let øvet

Glykæmisk indeks (GI) er indikator for hvor stor påvirkning en given fødevare har på dit blodsukker. Det er oprindeligt tiltænkt diabetikere, så spørgsmålet er hvor vigtigt det generelt er.

Tags:

Glykæmisk indeks er oprindeligt udviklet til diabetikere, så de bedre kan kontrollere deres blodsukker og dermed administrere eventuelle insulinindsprøjtninger, men kan det også bruges af raske mennesker i forbindelse med træning?

Det korte svar er ja. Tallet fortæller nemlig hvor meget dit blodsukker stiger, hvis du spiser 50 gram kulhydrat af en given fødevare relativt set til 50 gram glukose, som udgør indeks 100 på glykæmisk indeks.

Når det glykæmisk indeks for en fødevare er over 70 er det højt, det er lavt under 55 og mellem 55-70 er et medium-område.

Det kan være fordelagtigt at få en forståelse af hvordan forskellige fødevarer påvirker kroppen, hvilken mæthed de giver per kalorie og et generelt fokus på at spise whole foods vil gøre det lettere at opnå og fastholde et vægttab.

Glykæmisk indeks afhænger af flere faktorer

Typen af kulhydrat har stor effekt på glykæmisk indeks. Komplekse kulhydrater har lavere glykæmisk indeks, da det tager længere tid for kroppen at fordøje dem og dermed få sukkeret ud i blodet.

Et højt indhold af fedt vil også sænke det glykæmiske indeks - og disse ting er vigtige at vide fordi jo større stigningen er i blodsukkeret, jo mere insulin skal kroppen producere. Det er dog ikke vigtigt isoleret set for vægtab i en ellers almindeligt fungerende krop.

Glykæmisk indeks fortæller ikke noget om sammensætningen af makronæringsstoffer i fødevaren eller hele måltider for den sags skyld, så husk at se på flere faktorer end blot glykæmisk indeks. Nogle studier tyder dog på at fokus på fødevarer med lav glykæmisk indeks kan give og fastholde vægttab.

Glykæmisk load

En sidste faktor er det såkalde glykæmiske load, som du finder ved at gange tallet for det glykæmiske indeks med den tilgængelige mængde af kulhydrat i fødevaren og dividerer med 100.

På den måde finder du den relevante mængde kulhydrat i forhold til de givne fødevarer. Du kan bruge begge begreber i din planlægning, men husk de blot bør udgør ét værktøj.

Danni Hvidtfeldt er klinisk diætist og hjælper dig med at optimere din kost.

Hej, jeg er Danni Hvidtfeldt

Danni Hvidtfeldt er klinisk diætist og hjælper dig med at optimere din kost.
Jeg er uddannet cand. scient. i klinisk ernæring fra Københavns Universitet (KU) og klinisk diætist fra Professionshøjskolen Metropol i København (Ernærings- og sundhedsuddannelse i 2012). I løbet af min studietid blandt andet på SCIENCE på Frederiksberg har jeg taget uddannelsen til fitnessinstr... Læs mere