Frivend Let øvet

Frivend er en støtteøvelse til vægtløftning, som primært sætter fokus på vendet (clean).

På engelsk hedder den power clean, hvilket kommer fra at du hiver hårdere i stangen og griber stangen mere oprejst end frem for i hug som i normale vend - dermed mere power.

Frivend træner stort set alle de muskler i kroppen, som hjælper med at strække os ud - fra læg, baglår, forlår, baller, nakke og rygstrækkerne. Træner du vægtløftning, er det oplagt hvordan øvelsen kan hjælpe. Hvis du træner for muskelmasse, vil frivend kunne hjælpe med at opbygge muskelmasse på især øvre ryg og nakke. For idrætsudøvere, er frivend meget overførbar til spring - faktisk mere end squat.

Udførslen af frivend

Når du udfører frivend, skal du stå med cirka skulderbredde med lidt vinkel på fødderne. Du skal holde låsegreb og hele tiden holde stangen tæt til kroppen.

Frivend opdeles typisk i tre segmenter: førstehivet fra gulv til knæ, andethivet fra knæ og op samt den tredje fase, hvor stangen gribes.

  1. Førstehivet kan umiddelbart minde lidt om dødløft, men det er det ikke. Det vigtigt at du starter med hoften længere nede end i dødløft og holder den nede.

  2. I andethivet strækkes hoften og du trækker nakken op.

  3. I tredje segment gribes stangen uden problemer, hvis de to foregående faser er udført korrekt.

Anders Nedergaards billede

Hej, jeg er Anders Nedergaard

Anders Nedergaards billede
Jeg er uddannet sundhedsfaglig akademiker med baggrund i KU's uddannelser (biokemi og humanbiologi) samt ph.d. i muskelbiologi og har en del erfaring som træner, skribent, foredragsholder og konsulent samt selvfølgelig som udøver. Det er min erfaring, at hvis man gerne vil gøre sin mening gæl... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her