Låsegreb (hook grip) Begynder

Før du lærer løftene og teknikken i vægtløftning, er du nødt til at lære at holde om ordenligt om stangen - det såkaldte låsegreb (hook grip). Det er et essentielt første skridt for at kunne lære teknikken.

Du er nødt til at holde med det såkaldte låsegreb (på engelsk: hook grip), når du laver vægtløftning. Ellers bliver det en umulig opgave at løfte nævneværdige kg.

Hverken dobbelt overhånd eller mixgreb (krydsgreb) holder nemlig i vægtløftning. I nogle varianter kan du muligvis bruge straps, men det er generelt ikke en anbefalelsesværdig vane at få i vægtløftningsverden.

Sådan laver du låsegreb

Skal vi holde den til ét trin?

  1. Tommelfingeren skal så langt ind under mest muligt af pegefinger og langemand.

Det er klart, at hvis du har korte fingre, kan du måske kun have én finger rundt om tommelfingeren, men det er tilstrækkeligt til at løfte.

Selvfølgelig er det en fordel at have lange fingre, jo flere fingre du har rundt om, desto bedre for grebet.

Det gør ondt i tommelfingeren i starten, når du laver låsegreb, men det går over. Det bliver i hvert fald bedre.

Du kan overveje straps i hiv-øvelser, træk fra dybe hæng, men træk fra gulv og stød fra gulv vil jeg anbefale dig at lave med låsegreb, så du også får trænet dén del af teknikken.

Roland Giessings billede

Hej, jeg er Roland Giessing

Roland Giessings billede
Vægtløftning er min helt store passion. Jeg har haft med vægtløftning at gøre i over 30 år, både som eliteløfter og i de sidste 20 år har jeg været vægtløftningstræner i AK Viking. Først brugte jeg meget tid på at træne nybegyndere fra de er helt unge løftere, mens jeg i dag har løftere hel... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil optimere din løfteteknik.

Læs mere om bogen her

Maxer ApS | Eskildsgade 5, 3 | 1657 København V | info@maxer.dk | +45 2422 4943 | CVR: 36685026