Gør dine skuldre klar til håndstand Let øvet

Bevægeligheden i dine skuldre og thorakale del af ryggen er et af fundamenterne for en god håndstand.

Din mobilitet i skuldrene er afgørende for om du kan opnå en lige linje i din håndstand. Det er især din fleksion i skulderen, som er vigtig. Dine håndled er også vigtige.

Jeg viser dig tre forberedende skulderøvelser, som øger din mobilitet og styrke, så du kan få en lige linje i din håndstand.

Fleksion i skulderen

Fleksion af skulderen er bevægelsen, hvor du fører armene op over hovedet. Det er vigtigt, at du får styr på denne bevægelse, da du ellers kommer til at overekstendere i ryggen når du står på hænder - og så kommer du aldrig til at skabe lige linje fra hænder til tæer.

Første øvelser foregår siddende i skrædderstilling med et kosteskaft eller en let stang i hænderne.

Løft stangen over overhovedet mens du presser skuldrene op mod loftet og læner dig fremad.

Husk at holde armene strakt og skuldrene i fleksion igennem hele bevægelsen.

Ekstension i skulderen

Det er vigtigt med balance af din bevægelighed i skulderen, hvorfor vi ikke kun arbejder med din fleksion.

Grib igen et kosteskaft eller en let stang, denne gang bag kroppen med håndfladerne ind mod dig.

Løft kosteskaftet bagud med strakte arme og hold den 1 sekund i toppen.

Start med bredt greb, da det er lettest og gør derefter grebet smallere med tiden, når dine skuldre er blevet mere smidige.

Skulder dislokation

Denne øvelse er rigtig god for din skulders bevægelighed.

Grib endnu engang et kosteskaft eller en let stang med bredt greb og strakte arme.

Før stangen over hovedet ned til lænden og derefter frem igen til udgangspositionen.

Program for skulderen

Jeg foreslår dig at køre 2 runder af disse tre øvelser som opvarmning og eventuelt også efter træning

Brug gerne vægt, men start let og øg langsomt. Det er ikke tunge træningsøvelser.

  1. Skulder fleksion, 5 reps
  2. Skulder ekstension, 5 reps
  3. Skulder dislokering, 5 reps
Jonas Thylstrups billede

Hej, jeg er Jonas Thylstrup

Jonas Thylstrups billede
Min interesse for træning, kost og bevægelse begyndte i fitness- og bodybuildingverdenen. Dog førte en stor grad af nysgerrighed og passion for alsidighed mig til at søge efter mere holistiske træningsformer. Det første jeg stødte på og gav mig i kast med var gymnastik, balance- og håndstandst... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her