Gør dine håndled klar til håndstand Let øvet

Dine håndled skal have god bevægelighed og styrke, hvis du skal kunne lave en fritstående håndstand. Jeg kalder disse øvelser for håndledscirkler.

En fritstående håndstand kræver god bevægelighed og styrke i dine håndled. Det er nogle positioner, som mange ikke har lavet før og kan derfor kræve lidt optræning.

I denne artikel viser jeg dig nogle specifikke øvelser, som styrker og mobiliserer dine håndled, så du forbereder dem bedst muligt på at kunne udføre en fritstående håndstand.

Øvelserne giver dig på sigt muligheden for at komme i den mest fordelagtige biomekaniske position, , som kræver stor ekstension af håndleddet, men tilgengæld giver dig mere kontrol og bedre balance.

Rotationer for håndleddet

Du starter siddende på knæene hvorfra du skal lave cirkler med kroppen med forskellig håndposition. Du starter med små cirkler, men forsøger at gøre dem større over tid.

Målet er at kunne benytte fuld range of motion, så pres dig selv med tiden. De forskellige positioner er tiltænkt at give dig fuld bevægelighed i de forskellige positioner, som håndleddet bør kunne være i.

Program for håndled

Jeg vil foreslå dig at lave 2 runder af nedenstående program som opvarmning og eventuelt efter træning, hvis du har svært ved at ramme positioner.

  1. Rotationer med fingrene frem, 5 reps hver vej
  2. Rotationer med fingrene tilbage, 5 reps hver vej
  3. Rotationer på håndryggen, 5 reps hver vej

Næste niveau

Når du mestrer de knælende rotationer, så er næste skridt at lave armstrækninger med de respektive håndpositioner og eventuelt også på fingrene.

5 reps af hver af de nedenstående:

  1. Armstrækninger med fingrene frem
  2. Armstrækninger med fingrene tilbage
  3. Armstrækninger på håndryggen
  4. Armstrækninger på fingrene
Jonas Thylstrups billede

Hej, jeg er Jonas Thylstrup

Jonas Thylstrups billede
Min interesse for træning, kost og bevægelse begyndte i fitness- og bodybuildingverdenen. Dog førte en stor grad af nysgerrighed og passion for alsidighed mig til at søge efter mere holistiske træningsformer. Det første jeg stødte på og gav mig i kast med var gymnastik, balance- og håndstandst... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her

Maxer ApS | Eskildsgade 5, 3 | 1657 København V | info@maxer.dk | +45 2422 4943 | CVR: 36685026