Start rigtigt med sumo dødløft Let øvet

Mange tror at de skal stå helt ude ved skiverne, når de starter med sumo dødløft, men det er de færreste smidige nok til og det skaber en række problemer.

Tags:

Sumo dødløft sætter større krav til en del af underkroppens smidighed - især hoften. Hvis du starter med at stå for bredt, bliver det derfor svært at opretholde en god teknik - og det kan give en lang række problemer.

Teknikken i sumo dødløft

I sumo dødløft skal knæene, ligesom i squat, følge tæernes retning. Det betyder, at jo bredere du står, jo mere skal du åbne op i hoften. Og det er svært hvis sumo dødløft er en ny øvelse for dig og især hvis du er usmidig. Det vil resultere i at knæene falder indad og overkroppen vil falde frem, så du samlet set får nogle suboptimale vinkler. Ikke bare hvad angår dit styrkepotentiale, men også hvad angår skadesrisikoen.

Start med en halv sumo

Løsningen er naturligvis at blive bedre teknisk og et skridt på vejen er at blive mere smidig, hvis stivheden er roden til dit problem. En god start vil være en smallere stand (kunne kaldes halv sumo), som passer til den mængde af smidighed, som du besidder på nuværende tidspunkt. Når du sætter dig i din startposition skal skuldrene være over stangen, ryggen være ret og knæene følge tæernes retning.

Jacob Beermanns billede

Hej, jeg er Jacob Beermann

Jacob Beermanns billede
Jeg hjælper mine kunder med at opnå deres mål på en sikker og motiverende måde. Mange af mine kunder ønsker at få bedre teknik eller blive stærkere - og det er i høj grad min spidskompetence. Uanset om du træner i det lokale træningscenter fordi du synes det er sjovt, om du konkurrerer i styr... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her