Træk benbøjning Begynder

Træk benbøjning (på engelsk: overhead squat) er en fundamental øvelse i vægtløftning som giver balance, styrke og stabilitet.

Kan du ikke lave en god træk benbøjning, så kan du helt sikkert heller ikke lave et godt træk (snatch). Så simpelt kan det siges.

Men du kan heldigvis lære teknikken og øve dig på vejen mod en effektiv stil.

Den fungerer godt sammen med træk balance til opvarmning.

Sådan laver du overhead squat

  1. Tag en dyb indånding og spænd op.
  2. Hold armene strakte og skuldre samt hoved i en fastlåst position.
  3. Lav en rolig og kontrolleret nedgang.
  4. Hold spændet og rejs dig eksplosivt, men kontrolleret.

Typiske fokuspunkter

  • Sørg for at holde en stabil position for hovedet og skuldrene gennem hele løftet.
  • Sørg for at holde spændet i bunden, når kravene til din styrke er størst.
  • Sørg for at løfte i et tempo, hvor du hele tiden har kontrol.
Roland Giessing er landstræner i vægtløftning.

Hej, jeg er Roland Giessing

Roland Giessing er landstræner i vægtløftning.
Vægtløftning er min helt store passion. Jeg har haft med vægtløftning at gøre i over 30 år, både som eliteløfter og i de sidste 20 år har jeg været vægtløftningstræner i AK Viking. Først brugte jeg meget tid på at træne nybegyndere fra de er helt unge løftere, mens jeg i dag har løftere helt n... Læs mere