Kreatin og dets fysiologiske virkning Let øvet

Kreatin er et af de mest populære og veldokumenterede kosttilskud på markedet. Med god grund. Lær mere om mekanismerne bag her.

Tidligere har der været en grundlæggende video om kreatin, så i denne video fokuserer jeg på den fysiologiske virkning af kreatin.

Med eller uden ilt?

Først og fremmest er det vigtigt at forstå hvordan musklerne arbejder. Der er to typer af processer, som skaber energi: de anaerobe og de aerobe. Energien er det såkaldte ATP - altså adenosintrifosfat, et adenosin-molekyle med tre fosfatgrupper på.

De aerobe processer foregår når der er ilt tilstede og er den mest anvendte. Det skaber en stor mængde energi, men er en langsommelig proces og bruges derfor især under længere arbejdstid som det opleves i de udholdenhedsprægede sportsgrene.

De anaerobe processer foregår derimod uden ilt og skaber ikke lige så meget ATP. Disse processer bruges især under fysisk arbejde i kortere tid såsom tung styrketræning eller sprint.

Ved højintenst arbejde stiger kravet til tilgængeligheden af ATP op til 1.000x sammenlignet med hvile [1].

Muskelsammentrækning

Når en muskel skal trække sig sammen, er det to kontraktile proteiner, som er relevante - myosin og aktin. Myosin trækker i aktin ved hjælp af energi fra ATP. Derfor er ATP essentiel. Når musklerne skal bruge energi, fraspaltes en af de tre fosfatgrupper fra ATP og i den binding, som brydes, er der en vis mængde energi.

ATP bliver så til ADP (di istedet for tri dvs. nu kun to fosfatgrupper). Det nye fosfat kan så komme fra eksempelvis de aerobe processer eller de anaerobe. Det kan også komme gennem en genopladning af ADP til ATP - og det er faktisk her kreatinen har sin effekt som kosttilskud.

Når man indtager kreatin som kosttilskud, øger man mængden af kreatinfosfat i musklerne. Det lagres altså i musklerne. Når kroppen skal arbejde hårdt under anaerobt arbejde (uden ilt) og her vil det være en fordel at have et højt niveau af såkaldt CrP (fra engelsk creatine phosphate), som populært sagt kan "genoplade batteriet".

To til!

I praksis vil det kunne resultere i 1-2 gentagelser mere og dermed sandsynligvis bedre resultater på længere sigt, når du har en øget mængde brændstof. Kreatin påvirker altså derfor primært energisystemet og du vil gennem en øget styrke potentielt opleve en positiv effekt, når du over tider kan få et større stimulus.

Man ser også øget LBM (lean body mass, fedtfri masse), som sandsynligvis skal tilskrives både mere intracellulært væske (i musklen) og øget arbejdskapacitet [2].

Det tager mellem 7-21 dage for kroppen at opnå "mættede" niveauer af kreatin afhængigt af om du loader eller ej. For at holde koncentrationen høj bør du indtage kreatin hver dag.

Det er blevet vist, at der er en akut nedregulering af kreatinproduktionen ved indtag af kreatin, men denne vender tilbage til den almindelige produktion så snart, at du stopper [2].

Der er dog nogle som ikke har samme effekt af kreatin som andre, hvilket sandsynligvis skyldes at de har en højere mætning i musklerne naturligt, det kan du læse mere om her.

Opsummering af kreatin

Kreatin fungerer ved hurtigt at resyntetisere ATP ved at øge mængden af kreatinfosfat i musklerne, så der er mere fosfat at spalte fra ATP til ADP.

Referencer

[1] Baker, J. S., McCormick, M. C., & Robergs, R. A. (2010). Interaction among skeletal muscle metabolic energy systems during intense exercise. Journal of Nutrition and Metabolism, 2010.

[2] Branch, J. D. (2003). Effect of creatine supplementation on body composition and performance: a meta-analysis. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 13(2), 198-226.

Danni Hvidtfeldts billede

Hej, jeg er Danni Hvidtfeldt

Danni Hvidtfeldts billede
Jeg er uddannet cand. scient. i klinisk ernæring fra Københavns Universitet (KU) og klinisk diætist fra Professionshøjskolen Metropol i København (Ernærings- og sundhedsuddannelse i 2012). I løbet af min studietid blandt andet på SCIENCE på Frederiksberg har jeg taget uddannelsen til fitnessin... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her

Maxer ApS | Eskildsgade 5, 3 | 1657 København V | info@maxer.dk | +45 2422 4943 | CVR: 36685026