Introduktion til kosttilskud: Kreatin Begynder

Kreatin monohydrat er et af de mest anerkendte og veldokumenterede kosttilskud. Det er præstationsfremmende og muskelopbyggende og har ingen reelle bivirkninger.

Der sker en væskeophobning i kroppen, men denne væske forsvinder igen når du stopper indtaget af kreatin. Det er så at sige den eneste på nuværende tidspunkt kendte "bivirkning" og den er altså ikke vedvarende.

Sådan virker kreatin

Kreatin virker ved at tilføre ekstra kreatinfosfat til ATP-CP energisystemet. Det er særlig relevant for anaerobe (kraftbetonede) sportsgrene som styrketræning, bodybuilding, styrkeløft, vægtløftning og kuglestød.

Optagelsen af kreatin sker gennem en insulinreguleret kanal, hvorfor det er en god idé at tage det sammen med kulhydrat. Et øget indhold af kreatinfosfat vil hjælpe dig til at få større muskelstyrke og hurtigere restitution. Kreatin kan fås både i pulverform og som tabletter - og begge har lige stor effekt.

Du kan høre meget mere om kreatins fysiologiske virkning her.

Loadingfase eller ej?

Kreatin indtages typisk på en af to måder:

  1. med en loadingfase
  2. med en fast daglig dosis

Ved loadingfase forstås at du i 5-7 dage indtager helt op til 20 gram kreatin dagligt fordelt udover dagen for derefter at vedligeholde med 2-3 gram om dagen. Alternativt starter du blot med et fast indtag på 2-3 gram om dagen.

Forskellen er faktisk blot, at du med en loadingfase hurtigere opnår en høj koncetration af kreatin, men med fast indtag fra start kan koncentrationen muligvis blive en smule højere.

På trods af at intet tyder på bivirkninger ved længerevarende brug af kreatin-tilskud, anbefales det, at du holder en måneds pause, når du har brugt kreatin i 2-3 måneder. Dette er en klassisk måde at lave cyklusser på.

Jacob Beermanns billede

Hej, jeg er Jacob Beermann

Jacob Beermanns billede
Jeg hjælper mine kunder med at opnå deres mål på en sikker og motiverende måde. Mange af mine kunder ønsker at få bedre teknik eller blive stærkere - og det er i høj grad min spidskompetence. Uanset om du træner i det lokale træningscenter fordi du synes det er sjovt, om du konkurrerer i styr... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her