Stangens placering i squat Begynder

Et ofte stillet spørgsmål omkring squat er, hvor stangen skal ligge. Det er essentielt at stangen placeres i forhold til din kropsbygning og/eller målsætning, da den påvirker hele løftet.

Placeringen af stangen er vigtig for løftets udførsel og det er derfor en rigtig god idé at du får styr på den fra start. Det tager et par gange at finde en god placering, hvor det ikke gør ondt, men det er arbejdet værd og efter lidt tilvænning gør det ikke ondt længere.

Hvis du bruger en pude, vil du have mindre føling med stangen og tyngdepunktet bliver ændret markant i en negativ retning (du bliver presset fremad).

Det kræver en vis portion smidighed især i skulder og håndled at placere stangen effektivt - især hvis du kører low bar.

Hvor bredt skal du holde?

Typisk siges det, at smalt greb giver mere spænd i ryggen, men det kræver også mere skuldersmidighed. Det kan du opbygge med øvelser såsom broomstick dislocations. Et bredt greb kræver mindre skuldersmidighed, men det kan tilgengæld være sværere at holde spændet i overkroppen. Så det er altså en hårfin balance, som du må afprøve.

Høj eller lav placering?

I high bar squat, hvor du sætter sig lige ned, er det ikke nødvendigt med så meget skuldersmidighed. Fokus i løftet vil i høj grad blive forlår. I low bar, hvor overkroppen bliver lidt mere foroverbøjet og du sætter dig mere bagud, kræves mere smidighed i skulderen. Fokus i løftet vil her blive lagt mere på på bagkæden, altså baglår, baller og lænd.

Der er altså flere faktorer, som påvirker stangens placering. Herunder din smidighed samt hvad du ønsker at fokusere på med squat. Hvis man skærer ind til benet, kan man sige, at der er tre parametre, som skal passe sammen, hvis du skal have god squat-tektnik.

Hvis du har svært ved at finde en god position på ryggen, kan det hjælpe med mere muskelmasse på den øvre del af ryggen. Her kan øvelser som shrugs, rear lateral raise og rows være særdeles nyttige.

Jacob Beermanns billede

Hej, jeg er Jacob Beermann

Jacob Beermanns billede
Jeg hjælper mine klienter med at opnå deres mål på en sikker og motiverende måde. Mange af mine klienter ønsker at få bedre teknik, blive stærkere eller smertefri - og det er i høj grad min spidskompetence. Uanset om du træner i det lokale træningscenter fordi du synes det er sjovt, om du kon... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her