Stå træk Begynder

I stå træk lærer du hvordan trækket skal være, du træner den gode timing og lærer hvordan du kommer under stangen.

Den første af de fem øvelser for at lære træk er stå træk.

Stå trækket bruges til at træne hvordan du kommer under stangen. Da træk består af først en udstrækning (hivet) og så en modsatrettet bevægelse (når du springer under stangen), er det vigtigt at øve den del, hvor der skiftes retning

Det er en god opvarmningsøvelse, men ikke brug for meget vægt. Få i stedet en fornemmelse for teknikken uden at bruge armene.

Sådan laver du stå træk

  • Saml stangen op fra gulvet, og placer den i hoftehøjde.
  • Tag en dyb indånding og spænd op i kroppen.
  • Træk langsomt op mod brystet
  • Spring fra denne position ned under stangen.
  • Brug ikke armene til at trække stangen op, men til at trække dig selv under stangen.
  • Spænd op under stangen, stabiliser og rejs dig.

Forestil dig du har afsluttet hivet i træk og skal træne den sidste del af bevægelsen

Hvis du løfter for tungt begynder du at bruge ryggen og benene for meget - det er ikke meningen i stå træk. Det er for at lære bevægelsen i hvordan du sætter dig under stangen.

Fokus skal være på at du står stille og udfører løftet kontrolleret.

Roland Giessings billede

Hej, jeg er Roland Giessing

Roland Giessings billede
Vægtløftning er min helt store passion. Jeg har haft med vægtløftning at gøre i over 30 år og de sidste 20 år har jeg været vægtløftningstræner i AK Viking. Først brugte jeg meget tid på at træne nybegyndere fra de er helt unge løftere. I dag har jeg løftere helt ned til omkring 8 år og op ... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her