Simple håndstand progressioner Let øvet

I denne video får du de to første simple progressioner mod en fri håndstand.

Her viser jeg dig to simple progressioner til en fritstående håndstand som øger din kropskontrol, giver dig fornemmelsen af hvordan føles at vende på hovedet og en markant forbedret balance.

Disse to progressioner fungerer som en slags håndstand med støttehjul.

Tripod

Den første øvelser kaldes tripod, da du har et ekstra støttepunkt i forhold til en almindelig håndstand - nemlig dit hoved.

Sid på knæ og placer dine hænder lidt bredere end skuldrebredde med fingrene lige fremad. Skab derefter en trekant med hovedet som det tredje punkt.

Løft hoften op og kravl inde mod albuerne, hvor du placerer dine knæ. Derefter løfter du langsomt dine ben

Husk at have godt med plads omkring dig og gerne et blødt underlag rundt om dig, så du ikke slår dig, hvis du skulle falde.

Hovedstand

En mere avanceret variant af tripod er en såkaldt hovedstand. De tekniske principper er de samme, men benene strækkes helt, hvilket udfordrer din balance, da vægtarmen bliver længere.

Opsætningen er altså ligesom i tripod, men nu skal du forsøge at strække et ben af gangen og gerne begge.

Slut gerne hovedstanden ved at gå kontrolleret ned igen.

Program for progressioner

Tag 5 sæt af hver af de to øvelser. Start med at holde hver position 5-10 sekunder og byg på længere sigt gerne op til 30 sekunder eller helt op til 60.

  1. Tripod, 5x10-30 sekunder.
  2. Hovedstand, 5x10-30 sekunder
Jonas Thylstrups billede

Hej, jeg er Jonas Thylstrup

Jonas Thylstrups billede
Min interesse for træning, kost og bevægelse begyndte i fitness- og bodybuildingverdenen. Dog førte en stor grad af nysgerrighed og passion for alsidighed mig til at søge efter mere holistiske træningsformer. Det første jeg stødte på og gav mig i kast med var gymnastik, balance- og håndstandst... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her