Sådan læser du en varedeklaration Begynder

Hvis du skal styre dit energiindtag og dermed kropsvægt, skal du kunne læse varedeklaration - men hvordan gør man så lige det?

Tags:

For at styre dit energiindtag, og derved din vægt, er det vigtigt at du ved hvor meget energi, du indtager gennem din kost. Ellers kan du simpelthen ikke kontrollere om du tager på eller taber dig. På stort set alle fødevarer er der opgivet en næringsdeklaration, men hvordan skal sådan en læses?

En næringsdeklaration er faktisk ikke et lovkrav, medmindre fødevaren eksempelvis er sukker- eller fedtreduceret. Indholdet af næringsstoffer er angivet per 100 gram af varen, men nogle producenter oplyser også næringsindhold per portion af varen. Mængden som defineres som en portion vil oftest også være oplyst. Her er det vigtigt at være meget opmærksom på at disse portionsangivelser gerne er meget lave, og pas derfor på du ikke bliver ”snydt”, da det for nogle fødevarer ikke er unormalt at indtage 2-4 "portioner".

Det skal du se efter på varedeklarationen

På næringsdeklarationen skal du i første omgang se efter energiindholdet. Dette er stort set altid opgivet i både kj og kcal (kilojoule og kalorier). Tallene er blot to forskellige måder at skrive det samme på, og skal derfor hverken lægges sammen, trækkes fra hinanden eller andet. 1 kalorie svarer til ca. 4,2 kj. Du skal altså blot beslutte hvilken enhed du vil benytte, så alle dine udregninger passer sammen.

Udover energiindholdet bør du kigge på indholdet af protein, kulhydrat og fedt, og eventuelt kostfibre.

Det er svært at lave en generel rettesnor for hvad en vare skal indeholde for at være optimal. Kigger man bag på en olie (f.eks. rapsolie), vil du se at den indeholder 3700 kJ / 900 kcal per 100 gram. Det er et ekstremt højt energiindhold per 100 gram, men olie bruges ofte ikke i store mængder og derfor vil den samlede energimængde ikke blive voldsomt høj (selvfølgelig såfremt du ikke bruger ekstreme mængder fedtstof).

Er der ikke en varedeklaration på fødevaren, f.eks. på mange frugter og grøntsager, kan du finde næringsindholdet på mange hjemmesider, se eksempelvis www.foodcomp.dk

Det handler om at få opfyldt sin krops behov, og disse behov kan være meget individuelle alt afhængig af ens vægt, fordeling mellem muskler og fedt samt ens aktivitetsniveau. Det anbefales at sætte sig grundigt ind i principperne herfor inden man kaster sig ud i det.

Danni Hvidtfeldts billede

Hej, jeg er Danni Hvidtfeldt

Danni Hvidtfeldts billede
Jeg er uddannet klinisk diætist (i daglige tale "diætist) fra Professionshøjskolen Metropols Ernærings- og sundhedsuddannelse i 2012. Lige nu læser jeg videre på overbygningen cand. scient. klinisk ernæring, der har til huse på SCIENCE på Frederiksberg. Udover studierne er jeg uddannet fit... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her

Maxer ApS | Eskildsgade 5, 3 | 1657 København V | info@maxer.dk | +45 2422 4943 | CVR: 36685026