Medium håndstand progressioner Let øvet

I denne video præsenterer jeg dig for de to næste progressioner i serien mod at opnå en fri håndstand uden støtte ved væggen eller makker.

Tags:

Når du har fået styr på din bevægelighed i skuldre, håndled og simple progressioner af håndstand, så er det tid til to sværere progressioner mod en fritstående håndstand.

Det er enormt svært at lære en fritstående håndstand blot ved at sparke op i det fri. Derfor anbefaler jeg at du bruger væggen til at øve dit opspark, balance og styrke.

Håndstand mod væggen kan udføres både med ryggen og maven mod væggen. Det kan virke intimiderende med ryggen op mod væggen, da du skal sparke op, mens det kræver mere bevægelighed at stå med maven helt ind til væggen.

Håndstand med ryggen mod væg

Sæt hænderne i skulderbredde med begge pegefingre pegende lige frem. Spark derefter langsomt og kontrolleret op.

Pres op med skuldrene, spænd i ballerne og forsøg at skabe en lige linje fra hænder til tæer.

De typiske fejl er, at sparke for hårdt op, så fødderne slår ukontrolleret ind i væggen, bøje ben og/eller arme og miste den lige linje.

Det ser ud til at kvinder har lidt bedre balance i håndstand end mænd og for begge køn er balancen bedst med flad hånd og strakte fingre [1].

Håndstand med maven mod væg

Kravle langsomt og kontrolleret op med fødderne og gå ikke længere ind end din smidighed tillader.

Sæt hænderne i skulderbredde med pegefingrene pegende lige frem. Pres op i skuldrene, spænd i ballerne og forsøg at skabe den lige linje.

De typiske fejl er, at kravle for hurtigt og for langt ind mod væggen, så du mister balancen.

Program for håndstand mod væg

Udfør gerne 5 sæt af hver af disse to øvelser. Start med 10 sekunder per sæt og byg op til 30 sekunder.

  1. Håndstand, ryggen mod væggen, 5x10-30 sekunder.
  2. Håndstand, maven mod væggen, 5x10-30 sekunder.

Lær mere om hvordan du opnår en balanceret håndstand her.

Referencer

[1] Milosis, D., & Satras, T. (2023). The effectiveness of different handstand placement techniques in handstand balance control and gender differencesdstand balance control and gender differences. Science of Gymnastics Journal, 15(3), 375-394.

Jonas Thylstrup er personlig træner og tidligere ejer af InnerGym.

Hej, jeg er Jonas Thylstrup

Jonas Thylstrup er personlig træner og tidligere ejer af InnerGym.
Min interesse for træning, kost og bevægelse begyndte i fitness- og bodybuildingverdenen. Dog førte en stor grad af nysgerrighed og passion for alsidighed mig til at søge efter mere holistiske træningsformer. Det første jeg stødte på og gav mig i kast med var gymnastik, balance- og håndstandstræn... Læs mere

Kommentarer

Tilføj kommentar

Tilføj kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Markdown.

  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br> <hr>