Sådan lægger du knæbind Let øvet

Mange er i tvivl om hvordan de skal binde deres knæbind (på engelsk: knee wraps) og hvad du skal være opmærksom på, når du lægger knæbind på dig selv eller andre.

I denne video får du mit bud på hvordan de skal bindes og hvad du skal være opmærksom på. Som med alt andet inden for træning, er der mange måder at gøre det på og dette er blot en af dem.

Knæbind i squat

Knæbind er især brugt i styrkeløft, men du kan også godt bruge dem som en del af din træning, hvis målet er muskelmasse. Her vil det vil typisk blive brugt i perioder med fokus på styrke og kan hjælpe dig med vægttilpasning på tungere vægte og inducerer også hypertrofi selvom du får hjælp fra bunden af bindene.

Du kan sandsynligvis sidde mere oprejst, da du med knæbindene får hvad der tilsvarer markant stærkere forlår og du vil kunne løfte med større hastighed [1].

Sådan lægger du knee wraps

Personligt foretrækker jeg at sidde med ryglæn, når jeg får knæbind på samt at have foden på en lille smule hævet. Det er ikke vigtigt, hvis du lægger knæbindene på dig selv. Derfra er det vigtigste fokuspunkt at du spænder i låret, så du holder benet strakt og knæet på plads.

I forhold til strukturerne i og omkring knæet, anbefales det ofte at lægge knæbindene på indefra og ud.

Afhængigt af størrelsen på løfterens lår, lægges 3-4 runder nedefra og op, så knæet og bunden af lårmuskulaturen er dækket. Derefter foretrækker jeg at skifte mellem henholdsvis kryds ned, kryds op og lige over. Det giver et kompakt knæbind.

Det kan du så fortsætte med indtil du ikke har mere knæbind og til sidst lukke knæbindet.

Til at lukke knæbindet foretrækker jeg af bruge en strap, da du både får en nem måde at lukke knæbindene på, men også hurtigt kan få dem af, når du er færdig med sit sæt - hvilket er dejligt.

Denne brug af knæbind skal ikke forveksles med okklusionstræning, hvor du manipulerer blodomløbet og kan få stor træningseffekt med lette vægte.

Referencer

[1] Lake, J. P., Carden, P. J., & Shorter, K. A. (2012). Wearing knee wraps affects mechanical output and performance characteristics of back squat exercise. The Journal of Strength & Conditioning Research, 26(10), 2844-2849.

Jacob Beermanns billede

Hej, jeg er Jacob Beermann

Jacob Beermanns billede
Jeg hjælper mine klienter med at opnå deres mål på en effektiv og motiverende måde. Mange af mine klienter ønsker at få bedre teknik, blive stærkere eller smertefri - og det er i høj grad min spidskompetence med min kandidatgrad (MSc) i smerte fra University of Edinburgh i Skotland. Uanset om ... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil optimere din løfteteknik.

Læs mere om bogen her

Maxer ApS | Eskildsgade 5, 3 | 1657 København V | info@maxer.dk | +45 2422 4943 | CVR: 36685026