Introduktion til kosttilskud: Proteinpulver og proteinbarer Begynder

Det allermest almindelige at supplere med af kosttilskud er protein i form af pulver og barer. Det er en simpel måde at få en kilde med høj biologisk værdi.

Der findes mange forskellige typer proteinpulver. En af de absolut mest benyttede, er valleprotein. Det er en relativt hurtigt optagelig proteinkilde af høj kvalitet. Valleprotein har en høj biologisk værdi, et højt indhold af essentielle aminosyrer og BCAA.

To typer af valle-proteinpulver

Valleprotein opdeles typisk i to forskellige typer:

  1. koncentrat
  2. isolat

Forskellen på de to typer er graden af rensning. Isolat har gennemgået en større rensning og indeholder derfor mindre fedt og laktose. Det gør isolat til et oplagt valg, hvis du er laktoseintolerant eller blot ønsker at minimere indtaget af laktose og fedt.

Det betyder dog også at isolat er en smule dyrere end koncentrat. Men der er intet i vejen med at benytte et koncetrat-produkt eller et kombinationsprodukt, som blander de to typer. Det er udelukkende et spørgsmål om prioritering.

Brug valleprotein efter træning

Valleprotein er et godt valg efter træning eventuelt sammen med kulhydrat og kreatin. Proteinkoncentrationen i blodet peaker efter 40 minutter og efter omkring 60 minutter er tilførslen slut.

Jacob Beermanns billede

Hej, jeg er Jacob Beermann

Jacob Beermanns billede
Jeg hjælper mine klienter med at opnå deres mål på en sikker og motiverende måde. Mange af mine klienter ønsker at få bedre teknik, blive stærkere eller smertefri - og det er i høj grad min spidskompetence. Uanset om du træner i det lokale træningscenter fordi du synes det er sjovt, om du kon... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her