Forbedre dit opadstød Let øvet

For at blive bedre til opadstødet anbefaler jeg at du blandt andet laver disse hjælpeøvelser - push press og kickstød.

En tredje og mere specifik måde at øve opadstødet på er, at lave opadstød fra blokke - hvis du har sådanne tilgængeligt.

Push press

Få det til at ligne dit normale opadstød, dvs. en rolig nedgang og slap af i armene.

  • Brug benene til at skabe moment
  • Først ben, så arme
  • Bliv stående på hele foden, ikke stå på tæer
  • Tænk under stangen, ikke pres opad

Kickstød

God hjælpeøvelse, som lærer dig at sende stangen afsted og komme hurtigt under den, men samtidig er det faktisk også et alternativ til splittet som du kan bruge til stævner og få løftene godkendt.

  • Samme start som et opadstød
  • Rolig nedgang, slap af i armene
  • Først ben, så arme til at trykke dig under stangen

Kickstød lærer dig også at låse armene, så du undgår efterstem, som du får løft underkendt for i vægtløftning

Opadstød fra blokke

Det bedste sted du kan træne opadstød er i blokke, hvis du har dem. Så er du fri for at skulle bære stangen ned hver gang, men kan smide den mellem hver rep.

  • Du laver forspænding, når du samler stangen op i front-positionen
  • Går roligt ned til afsættet med afslappede arme og kan øve dit split
Roland Giessings billede

Hej, jeg er Roland Giessing

Roland Giessings billede
Vægtløftning er min helt store passion. Jeg har haft med vægtløftning at gøre i over 30 år og de sidste 20 år har jeg været vægtløftningstræner i AK Viking. Først brugte jeg meget tid på at træne nybegyndere fra de er helt unge løftere. I dag har jeg løftere helt ned til omkring 8 år og op ... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her