Facepull med et twist Meget øvet

I denne video vil jeg vise dig hvordan de traditionelle facepulls kan tages til et højere niveau, så du kan få endnu mere ud af den tid, du bruger i træningscenteret.

De fleste bruger mest tid på de store basisøvelser og det er absolut også hvad jeg vil anbefale. Men det kan være et fint supplement til din træning at lave nogle udvalgte mindre øvelser, der træner og stimulerer kroppen på en måde de store øvelser ikke gør.

Dvs. de små øvelser skal sætte fokus på nogle af de muskler eller bevægelser, som du ikke får trænet så meget med de generelle flerledsøvelser. Når du laver de små hjælpeøvelser, som kan virke kedelige, er det vigtigt at huske på, at de kan have en positiv effekt for din træning på lang sigt.

Facepull er god på to måder

Min erfaring er, at facepulls er en god øvelse til at forebygge problemer i skulder- og nakkeområdet. Den kan også hjælpe mod spændinger og smerter i nakken - og så kan den faktisk gøre dig stærkere og mere stabil i andre styrkeøvelser, hvor skulderleddet involveres. Det vil sige øvelser som rows, skulderpres, bænkpres osv.

Formålet med de avancerede facepulls er altså to-delt:

  1. Skadesforebyggelse
  2. Præstationsfremmelse

Jeg vil anbefale dig at implementere øvelser som denne i dit træningsprogram, så du bevæger dig alsidigt - og ikke venter på du oplever problemer før du begynder at træne mere alsidigt og udfordre kroppen på forskellig vis.

Blandt mine venner og kunder, er denne øvelse også bedre kendt som "facepouls".

Poul Haacker er uddannet fysioterapeut og har arbejdet med personlig træning i mange år.

Hej, jeg er Poul Haacker

Poul Haacker er uddannet fysioterapeut og har arbejdet med personlig træning i mange år.
I 2013 blev jeg færdig som fysioterapeut fra Lunds Universitet i Sverige. Fysioterapien hjælper mig til at tilføje nye vinkler på det arbejde, jeg startede i 1999, da jeg begyndte i fitnessbranchen. Siden 2001 har jeg trænet alt fra motionister til elite-atleter inden for mange forskellige idrætsgre... Læs mere