Asymmetrisk muskelstyrke eller muskelmasse Begynder

Mange oplever at den ene side er stærkere eller større end den anden - altså en form for asymmetri - og det har flere skrevet til mig for at spørge omkring.

Hvad kan du gøre du ved denne asymmetri? Er det farligt? Er det normalt?

Små skævheder ses ofte

Først og fremmest kan det siges, at det er ganske normalt, men det er vigtigt, at du gør noget ved det. Det kan forekomme i både trækkeøvelser og i presseøvelser.

Måske har det hele tiden været sådan eller det kan være en skævhed, som er opbygget over tid. Det er dog essentielt, at du gør noget ved det - ellers vil problemet blive større og kan være skadeligt for kroppen på længere sigt.

Sådan retter du det

Fokus bør altid være på at løfte lige. Men hvis man har asymmetrisk muskelstyrke - eller muskelmasse, så kan det være en god idé, at fokusere på unilaterale øvelser.

Altså øvelser, hvor hver side arbejder separat. I presse- og trækkeøvelser betyder det typisk at øvelser med håndvægte er oplagte i øvelser som rows, bænkpres, skulderpres mv.

I disse øvelser følger du den svage sige hvad angår antallet af kg, gentagelser og sæt. Det vil sige at den svageste/mindste side dikterer træningens mængde indtil asymmetrien er udlignet, hvilket kan tage alt fra uger, måneder til år afhængigt af hvor stor forskellen er.

Men det vil sænke skadesrisikoen og give dig bedre vilkår for på længere sigt at få de bedst mulige resultater af din træning.

Jacob Beermanns billede

Hej, jeg er Jacob Beermann

Jacob Beermanns billede
Jeg hjælper mine klienter med at opnå deres mål på en sikker og motiverende måde. Mange af mine klienter ønsker at få bedre teknik, blive stærkere eller smertefri - og det er i høj grad min spidskompetence. Uanset om du træner i det lokale træningscenter fordi du synes det er sjovt, om du kon... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her