Asymmetrisk muskelstyrke eller muskelmasse Begynder

Mange oplever at den ene side er stærkere eller større end den anden - altså en form for asymmetri - og det har flere skrevet til mig for at spørge omkring.

Hvad kan du gøre du ved denne asymmetri? Er det farligt? Er det normalt? Bør du overhovedet gøre noget ved det? Har du ondt eller er det mere en bekymring omkring hvorvidt det er et problem?

Det kan være nogle af de spørgsmål, som du kan nikke genkendene til i forbindelse med skævheder og asymmetrier på kroppen i både styrke og muskelmasse.

Små skævheder ses ofte

Først og fremmest kan det siges, at det skævheder og asymmetri er helt normalt på menneskekroppen. Vi er ikke bygget symmetrisk. Men du kan godt påvirke skævheden, som både kan forekomme i dagligdagen samt i trække- og presseøvelser.

Måske har det hele tiden været sådan eller det kan være en skævhed, som er opbygget over tid gennem din træning eller anden aktivitet. Afhængigt af om det er noget, du mærker problemer omkring eller ej, kan du vælge at gøre noget ved det.

Generelt er der ikke noget, der tyder på at asymmetrier i sig selv er problematiske eller skadelige.

Sådan kan du arbejde med asymmetrier

I løfteteknikken mens du træner, kan du som udgangspunkt fokusere på at løfte lige. Men hvis du har asymmetrisk muskelstyrke - eller muskelmasse - så kan det være, at du egentlig ikke bør eller kan løfte lige. Og det er ikke nødvendigvis et problem. Du kan starte med at forsøge at rette teknikken i 3-4 uger, men hvis det fortsat ser og føles skævt ud, så bør du overveje om du bør omfavne skævheden.

Hvis du i lang tid har trænet primært bilaterale øvelser - altså øvelser, hvor begge sider arbejder sammen fx squat og military press - så kan det være en god idé at fokusere på unilaterale øvelser i en periode. Altså øvelser, hvor hver side arbejder for sig selv fx lunges og skulderpres med håndvægte.

Altså øvelser, hvor højre og venstre side arbejder separat og på den måde får lov at udvikle sig i et mere jævnt tempo uden at tage over for hinanden. I presse- og trækkeøvelser betyder det typisk at øvelser med håndvægte er oplagte i øvelser som rows, bænkpres, skulderpres mv.

I disse øvelser bør du som udgangspunkt følge den svageste sige hvad angår antallet af kg, gentagelser og sæt. Det vil sige at den svageste/mindste side dikterer træningens mængde indtil asymmetrien er tættere på udlignet, hvilket kan tage alt fra uger, måneder til år afhængigt af hvor stor forskellen er.

På den måde kan du over tid opbygge en mere symmetrisk styrke og muskelmasse, men husk på at symmetri ikke i sig selv nødvendigvis bør være et mål. Det fortæller sandsynligvis ikke noget om din sundhed, skadesrisiko osv.

Selvfølgelig betyder det noget, hvis du skal konkurrere i fitness eller bodybuilding, men ellers er asymmetrier helt almindelige i alle mennesker - mere end 90% af os alle har forskellig benlængde.

Referencer

Knutson, Gary (2005). Anatomic and functional leg-length inequality: A review and recommendation for clinical decision-making. Part I, anatomic leg-length inequality: prevalence, magnitude, effects and clinical significance. Chiropr Osteopat

Jacob Beermanns billede

Hej, jeg er Jacob Beermann

Jacob Beermanns billede
Jeg hjælper mine klienter med at opnå deres mål på en effektiv og motiverende måde. Mange af mine klienter ønsker at få bedre teknik, blive stærkere eller smertefri - og det er i høj grad min spidskompetence med baggrund som kandidat (MSc) i smerte fra University of Edinburgh. Uanset om du træ... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her

Maxer ApS | Eskildsgade 5, 3 | 1657 København V | info@maxer.dk | +45 2422 4943 | CVR: 36685026