Arnold press Let øvet

Arnold press (eller på dansk arnoldpres) er en god basisøvelse for skulderen, som kombinerer to klassiske øvelser.

Tags:

Den kombinerer lateral raise med skulderpres, og sætter dermed fokus på især den forreste og laterale del af skulderen. Samtidig trænes triceps, trapezius og i mindre grad den øverste del af brystet. Dermed kommer du en længere række muskler i overkroppen igennem med blot én øvelse.

Sådan laver du arnold press

Øvelsen køres med håndvægte, som starter foran skuldrene med håndryggen fremad. I den opadgående pressebevægelse roteres håndvægtene, så håndryggen peger bagud i toppositionen. På vej ned i den excentriske fase, roterer du hænderne tilbage igen. På den måde kombinerer øvelsen bevægelsen ud mod siden, som du laver i lateral raise, med overhead presset fra skulderpres.

Som det fremgår af navnet, er øvelsen opkaldt efter selveste Arnold Swarzenegger, som han selv har opfundet og senere kaldt "den bedste skulderøvelse, han kender".

Dermed har du en glimrende variation til military press, skulderpres og lignende øvelser, som sætter fokus på pressebevægelser over hovedet og du kan benytte tungere vægte end hvis du laver stricte lateral raises.

Jacob Beermanns billede

Hej, jeg er Jacob Beermann

Jacob Beermanns billede
Jeg hjælper mine kunder med at opnå deres mål på en sikker og motiverende måde. Mange af mine kunder ønsker at få bedre teknik eller blive stærkere - og det er i høj grad min spidskompetence. Uanset om du træner i det lokale træningscenter fordi du synes det er sjovt, om du konkurrerer i styr... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her