Alkohol påvirker dine træningsresultater Let øvet

Alkohol drikkes i store mængder i Danmark, men hvad gør du så når du er seriøs med din træning?

Hvordan påvirker det resultaterne og hvad bør man være opmærksom på? Danni har set nærmere på dette.

Først og fremmest er det vigtigt, at påpege alkohol indeholder energi, ligesom protein, kulhydrat og fedt. Alkohol indeholder 7 kcal per gram, hvor til det dog skal noteres, at kroppen forbruger en stor mængde energi, når alkohol metaboliseres. Derfor er det reelle tal sandsynligvis lavere. Nogle studier tyder på at det kun er 5% af kalorierne fra alkohol, som omdannes til fedt.

Din fedtforbrænding nedsættes

Den nok største ulempe ved alkohol er, at din fedtforbrænding nedsættes, når du indtager alkohol - faktisk helt op til 70%. Dette er især vigtigt under cut, når du prøver at tabe fedt, men det er også problematisk under bulk, da man vil tage mindre ren masse på.

Du præsterer dårligere

Alkoholindtagelse og topform går ikke hånd i hånd. Alkohol påvirker præstationsevnen negativt på flere måder. Du får forstyrret døgnrytme, da du går senere iseng og søvnkvaliteten forringes betydeligt, når du har indtaget alkohol. Derfor vil du opleve dårligere energi, da glykogenomsætningen er hæmmet, hvilket igen påvirker træningen i en dårlig retning. For mange vil tømmermændene også resultere i et øget indtag af junkfood på grund af dehydreringens effekt på lysten til salt.

Lav en plan

Spiser du godt 90-95% af tiden, sker der naturligvis ikke det store ved at du går på druk engang imellem. Det bedste råd herfra er, at du skal lave en plan. Drik med måde og hav det sjovt eftersom du ikke komme udenom den nedsatte fedtforbrænding under alle omstændighed. Du kan med fordel spare kalorier i løbet af dagen og du kan prøve at undgå kebabrullen på vej hjem. I samme tråd kan du vælge drinks, som ikke er blandet op med sukkerfyldt sodavand og juice, men istedet vælge light eller danskvand.

Danni Hvidtfeldts billede

Hej, jeg er Danni Hvidtfeldt

Danni Hvidtfeldts billede
Jeg er uddannet klinisk diætist (i daglige tale "diætist) fra Professionshøjskolen Metropols Ernærings- og sundhedsuddannelse i 2012. Lige nu læser jeg videre på overbygningen cand. scient. klinisk ernæring, der har til huse på SCIENCE på Frederiksberg. Udover studierne er jeg uddannet fit... Læs mere
Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

Læs mere om bogen her

Maxer ApS | Eskildsgade 5, 3 | 1657 København V | info@maxer.dk | +45 2422 4943 | CVR: 36685026