#41 Celestine Maria Jensen om at din krop har brug for detox, kun styrketræning tæller og at du ikke kan få et fleksibelt forhold til mad Let øvet

I sjette afsnit af serien "3 ting jeg har taget fejl om" i Stærk & Smertefri har jeg besøg af Celestine Maria Jensen. Celestine fortæller om 3 ting, hun har skiftet mening om, efter hun gennem årene har opdaget, at nogle af de ting hun troede på viste sig at være forkerte.
Celestine Maria Jensen troede engang på detox, at kun styrketræning tæller og at du ikke kan opnå et roligt forhold til mad.

Tags:

I podcastserien "3 ting jeg har taget fejl om", snakker jeg med en række personlig trænere og kliniske diætister om 3 ting de har taget fejl om gennem årene indenfor kost, træning, smerter og andre sundhedsrelaterede emner.

Mange kender til at have et nært forhold til deres holdninger. Vi stoler nemlig i høj grad på hvad vi selv tænker og føler. Men det er ikke altid med god grund. Vores sind kan nemlig spille os mange mærkelig puds.

Derfor er det vigtigt at være kritisk overfor vores egne tanker og holdninger - og ikke blot tage dem for givet. I hvor høj grad kan du egentlig være sikker på at det du tror på er korrekt? Det er vigtigt at overveje.

Og hvis du føler dig sikker, på hvilket grundlag er det så? At mange andre synes det samme? At du har læst det i et blad? En bog? At du selv har kendskab til forskningen på området? Det kan være svært at være ydmyg omkring egen viden, men det er en vigtig øvelse.

I denne refleksion ligger også erkendelsen af at vi alle tager fejl og at vi bør ændre holdning, når vi indser at vi tager fejl.

De 3 ting som Celestine har valgt til dagens episode er:

  1. "Styrketræning er den eneste rigtige form for træning".
  2. "Du skal detoxe for at udrense din krop".
  3. "Det er ikke muligt at få et fleksibelt og roligt forhold til mad."

Celestine Maria Jensen har en professionsbachelor i Ernæring og Sundhed fra Københavns Profesionshøjskole og arbejder til daglig som personlig træner og vanecoach i København. Hun arbejder primært med kvinder, der ønsker at få et mere roligt, fleksibelt forhold til mad og genfinde glæden ved bevægelse.

1. "Styrketræning er den eneste rigtige form for træning"

Celestines opfattelse af træning, og i særdeleshed styrketræning, har ændret sig en del igennem årene. I de unge teenageår, var Celestine overbevist om, at styrketræning ville gøre hende for muskuløs, tonet eller mandig. Det er en af de klassiske myter om styrketræning for kvinder.

På det tidspunkt var der i træningsverdenen generelt stort fokus på kredsløbstræning (cardio) og på at få “lange, slanke, tonede” muskler. Men ligesom med meget andet, så kommer tendenser i bølger, og kredsløbstræning blev langsomt skiftet ud med styrketræning.

I starten af hendes 20’ere var denne overbevisning omkring styrketræning skiftet helt. Nu var styrketræning den eneste rigtige form for træning og alle andre former for træning eller bevægelse var spild af tid. Denne overbevisning blev både skabt og forstærket af det miljø og den kultur, Celestine befandt sig i, på daværende tidspunkt.

Celestine trænede på daværende tidspunkt op til at konkurrere i Body Fitness, som er en fitnesskonkurrence. Her var styrketræning midlet til at nå målet om at “forme” og “modellere” kroppen. I denne bodybuilding-kontekst var ideen om, at “styrketræning var den eneste rigtige form for træning”, sand.

Man bliver ikke danmarksmester i Body Fitness ved at danse Zumba et par gange om ugen eller gå en tur med en veninde - der bliver du nødt til at styrketræne. At konkurrere i bodybuilding eller fitness er en ekstremsport og det kræver, at du er tager mere ekstreme tilgange i brug; det gælder både mængden af styrketræning, men også tilgangen til kost.

Jo mere ekstreme dine målsætninger er, jo mere ekstrem tilgange kræves der.

I dag ser Celestine langt mere nuanceret på træning, for konteksten og målet for træning, spiller en altafgørende rolle i forhold til, hvad der er den “rigtige” træning.

Hvis du gerne vil have store muskler og være stærkere, så er styrketræning det mest hensigtsmæssige valg. Men hvis målet er at være sund, rask og have det godt i din krop, så er der mange forskellige måder at bevæge dig på, hvor ingen af dem er mere rigtige end andre.

Alt bevægelse tæller for din sundhed - der er intet, der er rigtig eller forkert. Den bedste træning er den, du får lavet - både på kort sigt, men også på længere sigt. Om det så er dans, zumba, klatring, løb, fodbold, gåture, styrketræning osv.

Her er det vigtig at overveje; “Hvordan synes jeg egentlig det er sjovt at bevæge mig?”, for konsistens og vedholdenhed er altoverskyggende, når det kommer til at skabe holdbare resultater på længere sigt. Resultaterne kommer ikke over natten - de kommer ved at du over en længere periode, formår at udføre og fastholde handlinger, der støtter op om dit mål.

Derfor er det helt centralt, at du finder en bevægelsesform, du kan fortsætte med på længere sigt og dermed øge chancen for at opnå de mål, du drømmer om.

2. "Du skal detoxe for at udrense kroppen"

Celestine havde en periode omkring 2007-2009, hvor hun var meget optaget af detox og udrensning. Set tilbage i bagklogskabens lys bundede tanken om detox i en overbevisning om, at Celestine havde “forgiftet” sin krop i mange år (altså ved at spise “normal mad” med gluten, laktose og sukker), så nu skulle den detoxes.

Celestine spiste efter principperne i “Kernesund Familie”, hvor tanken om detox og detox-kure spillede en stor rolle. Hun prøvede tarmskyldninger, detox-te, amerikansk olie, epsom salt og forskellige fastekure. Alle disse metoder proklameret til effektiv “detox”, blev blandt andet udbredt af de forskellige klassiske dameblade og på internettet.

Celestine begyndte gradvist at forstå kroppens mekanismer og at alle de magiske effetker, detox skulle have, var baseret på pseudovidenskab, misinformation og skræmmeretorik. Der er i dag flere ting omkring detox, som Celestine finder meget problematisk og forkert.

For det første har du ikke behov for at udrense din krop med en detox-kur; kroppen er nemlig selv i stand til at udskille de stoffer, den ikke har behov for. Det foregår primært i leveren, hvis hovedfunktion er at nedbryde giftstoffer, i nyrerne (i forbindelse med produktion af urin) samt i dine lunger.

For det andet kan detox medføre en madfrygt, hvor du har en mental liste over “forbudte fødevarer” og mange restriktive madregler. Men restriktioner og madregler fører sjældent noget godt med sig. Faktisk kan restriktioner og madregler være med til at skabe et mere anstrengt forhold til mad og til din krop.

Du kan høre mere om, hvordan du kommer ud af et anstengt forhold til mad i episode 29 af Stærk & Smertefri, hvor Anne Gaardmand snakker om, hvordan du kan spise det du frygter, for at finde madro.

For det tredje stjæler detox fokus fra de tiltag, der rent faktisk kan gøre en forskel. Du risikerer at spilde tid, energi og penge på tiltag, der ikke tager dig tættere på din målsætning eller spiller nogen rolle i det store billede.

Du kan høre mere om de 30 vigtigte faktorer for kosten i afsnit 31 af Stærk & Smertefri med Jacob og Christopher Lund Dahl.

3. "Det er ikke muligt at få et fleksibelt og roligt forhold til mad"

Celestine læste engang en artikel i et dameblad, hvor en kvinde fortalte, at når hun havde lyst til lidt sødt, så spiste hun et par stykker chokolader - og så var det nok. I Celestines hoved gav det slet ingen mening. Hun tænkte “Hvem gør det!?” og “Hvem kan det?!”.

Hvem kan nøjes med at spise 2 stykker chokolade - og ikke overspise alt chokoladen?

Celestine havde en forestilling om, at de mennesker, der bare kunne nøjes med et par stykker chokolade, måtte have en naturlig ulyst til fx slik, chokolade og is. Det måtte simpelthen være fordi, de ikke kunne lide de søde “usunde sager”.

Celestine troede også, at slik, chokolade, chips og andre “usunde” fødevarer ikke kunne indgå i en “sund” kost. At de i sig selv var så usunde at de ville gøre skade fx være fedende selv i små mængder.

Disse overbevisninger bundede i, at Celestine selv havde svært ved at være afbalanceret og fleksibel i sit forhold til mad. Derfor lå det så fjernt for hende, at andre kunne spise chokolade uden at overspise og at chokoladen kunne indgå i en sund livsstil.

Over flere år skete der gradvist en udvikling i Celestines forhold til mad. Hun begyndte langsomt at forstå og erfare på egen krop, at hun godt kunne spise “usunde fødevarer” på daglig basis, i de mængder hun trivedes med. Ja, hun opdagede faktisk at der ikke findes usunde fødevarer.

Det krævede øvelse, tid og tålmodighed at lære, men ved at udfordre hendes restriktioner og madregler, begyndte hun at kunne navigere ud fra sult, mæthed og nydelse i stedet for strikse regler.

I dag hjælper Celestine andre kvinder med at finde samme balance og fleksibilitet i forholdet til mad. Mange kommer til Celestine efter at have været på kostplaner, eller fulgt specifikke diæter, hvor alt er skemalagt ned i mindste detalje og alle dage er ens - en diæt som derfor ofte kun er holdbar i meget kort tid. At have fleksibilitet og et mere intuitivt forhold til mad, hvor du kan lytte til kroppens signaler (fx sult og mæthed) kan hjælpe dig med at navigere i et ellers fedmefremmende samfund og madmiljø - og give dig et mere afslappet forhold til mad.

Hvis du synes denne episode har været interessant, kan du også høre "3 ting jeg har taget fejl om" med Jacob Beermann, Anders Nedergaard, Morten Elsøe, Jonas Germann, Mathias Haastrup, Morten Svane, Anne Gaardmand, Nadja Vienberg, Celine Sofie Jensen, Niklas Meier og Daniel Risgaard.

Lyt til episode 41

Du kan høre episode 41 i Apple Podcasts her.
Du kan høre episode 41 på Spotify her.
Du kan downloade episode 41 fra Libsyn her.

Se oversigten over alle episoder af podcasten her.

Du kan også streame episoden direkte her:

Jacob Beermann er personlig træner, forfatter og foredragsholder.

Hej, jeg er Jacob Beermann

Jacob Beermann er personlig træner, forfatter og foredragsholder.
Jeg hjælper mine klienter med at opnå deres mål på en effektiv og motiverende måde. Mange af mine klienter ønsker at få bedre teknik, blive stærkere eller smertefri - og det er i høj grad min spidskompetence med min kandidatgrad (MSc.) i smerter fra University of Edinburgh i Skotland. Uanset om d... Læs mere