Skrevet af Bridgemoor

Hvori bestå den gavn man kan få af at lave "de syv forbudne øvelser"?Gammeltestamentlige artikler om hvilke øvelser man "aldrig må lave" er selvfølgelig lidet konstruktive og værdifulde, men flytter åbenbart også diskussionen fra om en øvelse er konstruktiv at lave, til om den er mulig at lave (hvad denne artikel måske demonstrerer)- Er der en vægt og range of motion hvor enhver person vil kunne udføre en sikker upright row? Ja givetvis.Men hvor er helt præcist værdien af en øvelse hvor de færreste har mobiliteten til at flytte meningsfuldt tunge vægte en meningsfuld distance, som ovenikøbethar en høj grad af involvering af den i forvejen rutinemæssigt overudviklede front delt?Sammenlignet med glimrende øvelser for øvre ryg, traps og bagskuldre som pendlay rows fra gulvet, snatch high pulls eller en klassisk barbell shrug hvor en fuld bevægebane med langt tungere vægt er rutinemæssigt tilgængelig uden den kontraproduktive høje involvering af front delts. Lignende problemstillinger for stort set alle listens øvelser, selvfølgelig kan man lave dem, men hvorfor skulle man gøre det, når man er stillet overfor langt bedre alternativer?Hvori består værdien af en upright row fremfor ovennævnte øvelser, når det kommer til at gøre folk større og stærkere? Er nyhedsværdi og opbyggelse af mobilitet for dens egen skyld, i bevægelser der ikke har nogen atletisk relevans, overvejelser der bør fylde hos den "meget øvede"?PS:
En mere effektiv teknik er vel også i sidste ende en mere rigtig teknik? Ville man sige at min relativt knudrede og lident velformulerede skrivestil er "lige så rigtig" som den hos en mere begavet formidler blot fordi en meget motiveret læser i sidste ende ville kunne forstå budskabet fra begge stykker tekst? Jeg går ud fra at distinktionen mellem rigtig/effektiv går på at forklare folk at de ikke får syv diskusprolapser af at have 5 centimeters unødvendighed momentarm i deres back squat, men hvad er helt præcist målet med træning hvis det ikke er øgelse eller vedligeholdelse af performance? (og dermed elimination af unødvendighed momentarm). At bevise overfor sig selv og omverdenen at man ikke er død endnu?Ønsker folk deres opsøger en personlig træner i sidste ende ikke maksimale resultater i styrke og hypertrofi per enhed indsats de putter ind? Hvilken fordel har det for en personlig træner at forfægte den position, at "hvis du vil squatte med 5 centimeters momentarm, lave upright rows og guillotine presse så gør du bare det - intet er mere rigtigt end noget andet"

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Markdown.

  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br> <hr>