Hej DennisDet synes jeg giver god logisk mening at antage. Din kommentar var en god lejlighed til at tjekke op på det igen. Spørgsmålet er hvor meget forskel det gør i praksis hvis du fx kan bruge en tungere vægt med dorsifleksion end plantarfleksion (på grund af hjælp fra gastrocnemius) - og om aktiveringen af baglåret er så forskellig.Croce, Miller & Pierre (2000) fandt at du kan producere mere kraft med anklen i dorsalfleksion og EMG-aktiviteten i baglåret er tilsvarende som ved plantarfleksion. Jeg har læst om et case study fra 2014, som fandt at aktiveringen af baglåret var større med plantarfleksion hvis torque output holdes konstant - men jeg har ikke kunne finde selve studiet, så jeg kan læse det.Comfort et al. (2017) fandt at ankelpositionen ikke påvirker muskelaktiviteten i en Nordic Curl - spørgsmålet er selvfølgelig om det også gælder en leg curl.Dvs. måske er det i virkeligheden ikke så vigtigt for slutresultatet hvad du gør med anklen, selv hvis aktiveringen er større med plantarfleksion, hvis du kan løfte markant mere med dorsalfleksion - så må det anbefalesværdige næsten være at variere mellem begge eller gøre hvad du selv føler er bedst.Jeg opdaterer lige artiklen med et afsnit om det.Comfort et al. (2017). Lack of Effect of Ankle Position During the Nordic Curl on Muscle Activity of the Biceps Femoris and Medial Gastrocnemius. J Sport Rehabil. 2017 May;26(3):202-207. doi: 10.1123/jsr.2015-0130. Epub 2016 Aug 24.Croce, R., Miller, J. & Pierre, P. (2000). Effect of Ankle Position Fixation on Peak Torque and Electromyographic Activity of the Knee Flexors and Extensors. Electromyogr Clin Neurophysiol, 40 (6), 365-373

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Markdown.

  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br> <hr>