4 klassiske kettlebell-øvelser Let øvet

Træning med kettlebells har etableret sig som træningsform efter flere år med stigende popularitet - og det med god grund. Du finder kettlebells i de store kæder som Fitness dk og Fitness World, måske endda som holdtræning, men hvis du vil have bedst effekt, skal du have styr på de klassiske øvelser med kettlebell.
Kettlebell er effektiv træning for hele kroppen, her får du fire øvelser.

Tags:

Fordelen ved træning med kettlebells er, at du træner en stor del af kroppens muskulatur med få øvelser, kan bruges både som udholdenheds- og styrketræning og sætter med sine dynamiske bevægmønstre pulsen i vejret.

Valg af kettlebell

Først skal du finde ud af hvor tung en kettlebell, du skal starte med. Det er nemlig vigtigt, at du ikke starter for tungt, men i stedet fokuserer på at få teknikken på plads først.

En tommelfingerregel er, at du skal kunne presse din kettlebell over hovedet 3-5 gange. Hvis du ikke kan det, skal du finde en lettere kettlebell.

Kettlebell Swings

Kettlebell swing er en af de mest grundlæggende teknikker, når vi snakker træning med kettlebells. Muskulært fokuserer den mest på baller, baglår og lænd, mens den rent bevægelsesmæssigt vil hjælpe dig hen mod at lære både clean (vend) og snatch (træk).

Kettlebell Cleans

Kettlebell clean er bevægelsen, hvor du får din kettlebell fra gulvet til skulderen. Teknikken i denne øvelse er vigtig både for at undgå skader, men også fordi mange kettlebelløvelser foregår med vægten fra netop denne position.

Pushpress

Kettlebell pushpress er et eksempel på en af de mange øvelser, som starter fra slutpositionen i et clean. Her trænes overhead-styrken og -stabiliteten samt kraftoverførslen fra ben, hofte og core.

Turkish getups

Turkisk getups var i gamle dage en cirkusøvelse, men bruges nu til at træne din core. Den kræver både styrke, smidighed og koordination, som det er på mange måder en øvelse, som kræver alsidighed.

Træningsprogram

Der er mange måder at sammensætte et træningsprogram til styrketræning på. Med udgangspunkt i denne artikels fire øvelser, vil jeg foreslå dig to forskellige cirkeltræninger (dag 1 og dag 2), hvor du:

  • Laver flest mulige runder på 20 minutter
  • Dag 1: én runde er 10 kettlebell swings og 4 kettlebell turkish getups til hver side
  • Dag 2: én runde er 10 kettlebell cleans og 4 kettlebell pushpress til hver side
  • Jacob Beermanns billede

    Hej, jeg er Jacob Beermann

    Jacob Beermanns billede
    Jeg hjælper mine kunder med at opnå deres mål på en sikker og motiverende måde. Mange af mine kunder ønsker at få bedre teknik eller blive stærkere - og det er i høj grad min spidskompetence. Uanset om du træner i det lokale træningscenter fordi du synes det er sjovt, om du konkurrerer i styr... Læs mere
    Bog: Stærk - Din guide til effektiv løfteteknik
    STÆRK er bogen for dig, der vil fordybe dig i løfteteknik.

    Læs mere om bogen her