Lær at squatte dybt Begynder

Hvis du har svært ved at komme dybt nok i squat, kan disse to øvelser hjælpe dig med opnå en dybere position og derefter få en fornemmelse for hvordan bundpositionen føles.

Squat er en basisøvelse, der er meget udbredt. Med god grund.

Det er en fremragende øvelse, som i høj grad træner hele underkroppens muskulatur på både forside og bagside samt stiller krav til overkroppens stabilitet og spænd.

Squat er en kompleks øvelse og mange oplever udfordringer ved udførslen af den - især med teknikken eller smidighed.

I denne video viser jeg dig to forskellige øvelser, som kan hjælpe dig med begge dele samtidig. Du træner de tekniske elementer og opbygger samtidig den nødvendige bevægelighed.

På den måde kan de virke forberedende og træne din motorik, så du kan udføre en dyb squat. Hvor dybt du skal gå bør selvfølgelig afgøres af dit mål med squatten.

I styrkeløft skal du have toppen af hoften under toppen af knæet, men hvis du ikke skal stille op, så er der ingen regler. Der er dog mange fordele ved dybe squat.

To øvelser der gør dig smidig

I denne video præsenterer jeg dig for to forberedende øvelser - goblet squat og kettlebell squat.

Fokus med disse øvelser er på at øve teknikken og eventuelt opvarmning, så derfor er vægten du benytter underordnet.

Goblet squat

Hold en kettlebell, håndvægt eller vægtskive op foran dit bryst

Lad knæene følge tæerne og hold ryggen ret (husk overkroppen må gerne komme frem).

Sæt dig så dybt som din smidighed tillader og bliv siddende lidt nede i bunden.

Her kan du bevæge dig fra side til side. På den måde bruger du mere tid på at udforske den mest udfordrende position - nemlig bunden.

Placer armene mellem knæene og pres dem let udad. Fokuser på én ting af gangen. Først til venstre, så højre. Ud med knæene, frem med knæene. Op igen og så forfra.

Kettlebell squat

Hold en kettlebell, håndvægt eller vægtskive med afslappede arme foran dig.

Lad knæene følge tæerne og hold ryggen ret (husk overkroppen må gerne komme frem).

Sæt dig så dybt som din smidighed tillader og bliv siddende lidt nede i bunden.

Her kan du bevæge dig fra side til side. På den måde bruger du mere tid på at udforske den mest udfordrende position - nemlig bunden.

Placer armene mellem knæene og pres dem let udad. Fokuser på én ting af gangen. Først til venstre, så højre. Ud med knæene, frem med knæene. Op igen og så forfra.

Det er to øvelser, som kan lære dig at åbne op i hoften (presse knæene ud), holde ryggen ret og squatte dybt. Fokus er på teknik og dybde, så intensiteten, altså antallet af kg, er ikke relevant.

Øvelserne giver dig også mulighed at træne balancen på fødderne, som er et vigtigt udgangspunkt for din squat.

Du kan bruge øvelserne til opvarmning, forbedre din smidighed og teknik og fungerer som del af en god forberedelse til squat.

Du lærer at sidde mere oprejst, åbne i hoften og holde ryggen ret mens du squatter dybt.

Du bør også se nærmere på denne komplette opvarmning for underkroppen.

Jacob Beermanns billede

Hej, jeg er Jacob Beermann

Jacob Beermanns billede
Jeg hjælper mine kunder med at opnå deres mål på en sikker og motiverende måde. Mange af mine kunder ønsker at få bedre teknik eller blive stærkere - og det er i høj grad min spidskompetence. Uanset om du træner i det lokale træningscenter fordi du synes det er sjovt, om du konkurrerer i styr... Læs mere